Att undervisa andraspråkselever, 15 hp
Teaching second language students, 15 credits
910G15
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Eva LindströmKursansvarig
Eva LindströmStudierektor eller motsvarande
Ioanna ZenglerKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2023 | 202334-202403 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2EFörkunskapskrav
- Lärarexamen
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för och diskutera kursplanerna i skolans olika ämnen utifrån ett ämnesspråkligt perspektiv och utveckling av kognitiva förmågor
- redogöra för och problematisera kursplanernas innehåll utifrån ett andraspråksperspektiv
- redogöra för och diskutera utveckling av läs- och skrivförmågorna i förhållande till kursplanerna
- kritiskt granska och diskutera hur undervisningen kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer utifrån aktuell forskning om teorier och modeller för andraspråksundervisning
Kursinnehåll
Kursen vänder sig till dig som arbetar i ett flerspråkigt och kulturellt heterogent klassrum och som vill utveckla kunskaper om förståelse för hur undervisningen kan organiseras ur ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv på skolans ämnen. Kursen ger verktyg för att arbeta språk- och kunskapsutvecklande i det heterogena klassrummet i alla skolämnen. Kursplanerna i de olika skolämnena studeras och analyseras med syfte att belysa och skapa förståelse för språkets betydelse för utveckling av ämneskunskaper och kognitiva förmågor. I kursen studeras och problematiseras förmågorna att läsa och skriva olika texttyper i förhållande till kursplanens olika ämnen och hur man kan arbeta med utveckling av läs- och skrivförmågorna ur ett andraspråksperspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen bygger på föreläsningar/film, seminarier, gruppdiskussioner och inläsning av kurslitteratur.
Examination
Kursen examineras genom fem obligatoriska seminarier med skriftligt underlag, en skriftlig inlämningsuppgift och en avslutande skriftlig hemtentamen.
För att få VG på kursen krävs VG på minst 10 hp.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning: Analys av kursplaner utifrån ett andraspråksperspektiv | 2.5 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig hemtentamen | 7.5 hp | U, G, VG |
OBL1 | Obligatoriskt moment: Närvaro vid seminarier med skriftligt underlag | 5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.