Svenska språkets struktur och grammatikdidaktik i det flerspråkiga klassrummet, 7.5 hp
The structure of the Swedish language and Didactics of grammar in the multilingual classroom, 7.5 credits
910G24
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Elisabeth ZetterholmKursansvarig
Elisabeth ZetterholmStudierektor eller motsvarande
Ioanna ZenglerKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2024 | 202434-202443 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- analysera inlärarspråk utifrån svenska språkets morfologi, syntax och lexikon i ett tvärspråkligt perspektiv
- använda grammatiska begrepp vid analys av inlärarspråk med förankring i undervisningssituationen
- diskutera och analysera olika grammatikdidaktiska aspekter av inlärarspråk.
Kursinnehåll
Kursen behandlar svenskans morfologi, syntax och lexikon utifrån ett tvärspråkligt perspektiv. Fokus läggs främst på de delar som tenderar innebära utmaningar för inlärare av svenska som andraspråk. Användandet av grammatiska begrepp för detta introduceras och diskuteras. Didaktiska perspektiv på grammatik behandlas utifrån olika teoretiska perspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Skriftliga och muntliga uppgifter, seminarier, föreläsningar, gruppuppgifter och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter, obligatoriska seminarier samt en skriftlig hemtentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGInstitution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 4 hp | U, G, VG |
RAP1 | Rapport: skriftlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
SEM1 | Seminarium | 0.5 hp | U, G |
SEM2 | Seminarium | 0.5 hp | U, G |
SEM3 | Seminarium | 0.5 hp | U, G |
SEM4 | Seminarium | 0.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.