Litteracitetsutveckling i ett flerspråkigt perspektiv, 7.5 hp
Literacy development in a multilingual perspective, 7.5 credits
910G27
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Elisabeth ZetterholmKursansvarig
Elisabeth ZetterholmStudierektor eller motsvarande
Ioanna ZenglerKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2025 | 202544-202603 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FFörkunskapskrav
- Godkänd Svenska som andraspråk 15hp, varav 7,5hp grammatik i ett tvärvetenskapligt perspektiv
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för och diskutera litteracitet ur ett flerspråkighetsperspektiv
- diskutera faktorer, såsom läs- och skrivsvårigheter, som kan påverka litteracitetsutveckling på ett första- och andraspråk
- diskutera och problematisera litteracitetsutveckling hos andraspråksinlärare som inte har tidigare erfarenhet och kunskap i läsning och skrivande
- diskutera undervisningssituationer i litteracitet i det flerspråkiga klassrummet.
Kursinnehåll
Kursen tar upp flerspråkigas litteracitetsutveckling ur såväl individ-, utbildnings-, som samhällsperspektiv. Användning av litteracitet på första- och andraspråket diskuteras liksom eventuella hinder för utveckling av läs- och skrivförmågan. Lärares didaktiska överväganden diskuteras i relation till elevers tidigare kunskap och erfarenheter av litteracitet. Litteracitetsutvecklande undervisning av elever i olika åldrar och på olika nivåer i sin litteracitetsutveckling problematiseras i relation till de krav som ställs på litteracitet i vårt samhälle.
Undervisnings- och arbetsformer
Skriftliga och muntliga uppgifter, seminarier, föreläsningar, gruppuppgifter och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter, obligatoriska seminarier samt en skriftlig hemtentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN2 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 4 hp | U, G, VG |
RAP2 | Rapport: skriftlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
SEM5 | Seminarium | 0.5 hp | U, G |
SEM6 | Seminarium | 0.5 hp | U, G |
SEM7 | Seminarium | 0.5 hp | U, G |
SEM8 | Seminarium | 0.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.