Svenska som andraspråk II, 30 hp

Swedish as a second language II, 30 credits

910G29

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Elisabeth Zetterholm

Kursansvarig

Elisabeth Zetterholm

Studierektor eller motsvarande

Ioanna Zengler

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2025 202534-202623 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1F

Förkunskapskrav

  • Godkänd Svenska som andraspråk 15hp, varav 7,5hp grammatik i ett tvärvetenskapligt perspektiv

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för teorier om andraspråksinlärning och flerspråkig utveckling
  • diskutera individuella faktorers såväl som modersmålets roll vid andraspråksutveckling
  • relatera inlärningsteorier till undervisning i det flerspråkiga klassrummet
  • diskutera skillnader mellan första- och andraspråksutveckling samt mellan barn och vuxnas andraspråksutveckling
  • redogöra för och diskutera litteracitet ur ett flerspråkighetsperspektiv
  • diskutera faktorer, såsom läs- och skrivsvårigheter, som kan påverka litteracitetsutveckling på ett första- och andraspråk
  • diskutera och problematisera litteracitetsutveckling hos andraspråksinlärare som inte har tidigare erfarenhet och kunskap i läsning och skrivande
  • diskutera undervisningssituationer i litteracitet i det flerspråkiga klassrummet
  • redogöra för och tillämpa aktuella teorier och modeller vid bedömning av andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkproduktion
  • resonera om olika syften med bedömning av språkfärdighet och dess konsekvenser för andraspråkseleven och för undervisningen
  • redogöra för olika texttypers syfte, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag och relatera dessa till bedömning av andraspråksutveckling
  • föra ämnesdidaktiska resonemang om prioriteringar vid bedömning av andraspråkinlärares muntliga och skriftliga språkproduktion
  • analysera skönlitterära texter från olika genrer och delar av världen samt dess relevans för undervisningen i det mångkulturella klassrummet
  • planera undervisning för språkutveckling samt stärkande av flerspråkiga elevers identitet med stöd i litteraturdidaktiska teorier
  • diskutera didaktiska aspekter av flerspråkiga elevers läsförståelse och läsintresse som kan stimuleras med hjälp av skönlitteratur
  • redogöra för hur lässtrategier kan utvecklas och stöttas i det flerspråkiga klassrummet.

Kursinnehåll

Kursen består av följande fyra delkurser: 

Delkurs 1 Flerspråkig utveckling och andraspråksinlärning

Delkurs 2 Litteracitetsutveckling i ett flerspråkigt perspektiv

Delkurs 3 Bedömning av andraspråksutveckling och analys av texter

Delkurs 4 Skönlitteratur och läsutveckling i det flerspråkiga klassrummet. 

I delkurs 1 studeras centrala teorier om andraspråksutveckling hos barn och vuxna som relateras till undervisning i det flerspråkiga klassrummet. Skillnader mellan första - och andraspråksutveckling samt mellan barns och vuxnas språkutveckling behandlas liksom påverkan av individuella faktorer. Lärares didaktiska överväganden samt modersmålets roll för andraspråkutvecklingen diskuteras. 

Delkurs 2 tar upp flerspråkigas litteracitetsutveckling ur såväl individ-, utbildnings- som samhällsperspektiv. Användning av litteracitet på första- och andraspråket diskuteras liksom eventuella hinder för utveckling av läs- och skrivförmågan. Lärares didaktiska överväganden diskuteras i relation till elevers tidigare kunskap och erfarenheter av litteracitet. Litteracitetsutvecklande undervisning av elever i olika åldrar och på olika nivåer i sin litteracitetsutveckling problematiseras i relation till de krav som ställs på litteracitet i vårt samhälle. 

I delkurs 3 studeras aktuella teorier och modeller för bedömning av inlärares språkfärdighet ur olika perspektiv och med olika syften. Olika texttypers syfte och komplexitet analyseras och relateras till andraspråksutveckling. Konsekvenser av formativ respektive summativ bedömning diskuteras. Tillämpning av teorier och modeller vid bedömning av skriftlig och muntlig produktion ingår. Dessutom diskuteras lärares prioriteringar och avvägningar i samband med bedömning av inlärarspråk. 

Delkurs 4 behandlar skönlitterära texters roll och användbarhet i undervisningsämnet svenska som andraspråk. I kursen ingår analys av och reflektion över innehåll och form i olika litterära genrer från olika kulturer. 

Undervisnings- och arbetsformer

Skriftliga och muntliga uppgifter, seminarier, föreläsningar, gruppuppgifter och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter, obligatoriska seminarier samt skriftliga hemtentamina.

För Väl godkänd krävs Väl godkänt på samtliga VG-grundande provkoder.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig tentamen: hemtentamen 4 hp U, G, VG
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen 4 hp U, G, VG
STN3 Skriftlig tentamen: hemtentamen 4 hp U, G, VG
STN4 Skriftlig tentamen: hemtentamen 4 hp U, G, VG
RAP1 Rapport: skriftlig redovisning 1.5 hp U, G
RAP2 Rapport: skriftlig redovisning 1.5 hp U, G
RAP3 Rapport: skriftlig redovisning 1.5 hp U, G
RAP4 Rapport: skriftlig redovisning 1.5 hp U, G
SEM1 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM2 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM3 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM4 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM5 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM6 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM7 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM8 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM9 Seminarium 0.5 hp U, G
SE10 Seminarium 0.5 hp U, G
SE11 Seminarium 0.5 hp U, G
SE12 Seminarium 0.5 hp U, G
SE13 Seminarium 0.5 hp U, G
SE14 Seminarium 0.5 hp U, G
SE15 Seminarium 0.5 hp U, G
SE16 Seminarium 0.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.