Svenska som andraspråk I, 30 hp

Swedish as a second language I, 30 credits

910G32

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Elisabeth Zetterholm

Kursansvarig

Elisabeth Zetterholm

Studierektor eller motsvarande

Ioanna Zengler

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2024 202434-202523 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • analysera inlärarspråk utifrån svenska språkets morfologi, syntax och lexikon i ett tvärspråkligt perspektiv
  • använda grammatiska begrepp vid analys av inlärarspråk med förankring i undervisningssituationen
  • diskutera och analysera olika grammatikdidaktiska aspekter av inlärarspråk
  • redogöra för undervisningsämnets (svenska som andraspråk) historik samt diskutera dess innehåll och struktur i förhållande till aktuella styrdokument
  • redogöra för teoretiska utgångspunkter för organisering, planering och genomförande av undervisning av flerspråkiga/andraspråkselever
  • redogöra för och tillämpa teorier om språkutvecklande arbetssätt och flerspråkighet som resurs
  • diskutera lärarens didaktiska överväganden vid planering av språkutvecklande undervisningsmoment
  • redogöra för svenskans ljudstruktur och prosodi i ett kontrastivt perspektiv
  • redogöra för förhållandet mellan skrift, stavning och uttal, framför allt ur ett andraspråksperspektiv
  • göra en analys av inlärarspråk
  • planera uttalsundervisning utifrån grundläggande didaktiska principer
  • redogöra för flerspråkighet ur ett individuellt och samhälleligt perspektiv
  • analysera och reflektera kring språk, språkanvändning, språkideologier och språkpolitik
  • diskutera språklig variation och kulturella drag kopplat till flerspråkighet samt studera hur dessa påverkar undervisningen i det flerspråkiga klassrummet
  • reflektera över språkliga normer och attityder till olika språkbruk.

Kursinnehåll

Kursen består av följande fyra delkurser: 

Delkurs 1 Svenska språkets struktur och grammatikdidaktik i det flerspråkiga klassrummet

Delkurs 2 Att undervisa andraspråkselever

Delkurs 3 Svensk fonetik, fonologi och uttalsdidaktik i ett andraspråksperspektiv

Delkurs 4 Flerspråkighet i en social kontext. 

Delkurs 1 behandlar svenskans morfologi, syntax och lexikon utifrån ett tvärspråkligt perspektiv. Fokus läggs främst på de delar som tenderar innebära utmaningar för inlärare av svenska som andraspråk. Användandet av grammatiska begrepp för detta introduceras och diskuteras. Didaktiska perspektiv på grammatik behandlas utifrån olika teoretiska perspektiv. 

Delkurs 2 ger en orientering om historik i undervisningsämnet svenska som andraspråk. Kursen behandlar organisering och genomförande av andraspråksundervisning för inlärare i olika åldrar utifrån teorier om språkutveckling och i förhållande till gällande styrdokument och praxis. Kursen fokuserar på organisatoriska faktorer såsom inkludering liksom didaktiska frågor som planering av undervisning som kan gynna flerspråkiga individers språkutveckling och flerspråkig användning i klassrummet. 

Delkurs 3 behandlar svenska språkets ljudstruktur och prosodi i ett kontrastivt perspektiv. Relationen mellan skrift och uttal diskuteras utifrån ett andraspråksperspektiv. En del av kursen består av en analys av inlärarspråk utifrån kunskaper om svenska språkets ljudstruktur och prosodi i ett kontrastivt perspektiv. Didaktiska perspektiv på uttalsundervisning i svenska som andraspråk diskuteras. 

Delkurs 4 introducerar och diskuterar flerspråkighet utifrån ett socialt och kulturellt perspektiv med tydlig förankring i forskningen och i den konkreta undervisningssituationen. Teorier om språk, språkanvändning, språkideologier och språkpolitik introduceras och behandlas. Även kulturella och språkliga drag, relevanta för den didaktiska situation lärare i flerspråkiga klassrum möter behandlas. Undervisningsmetoder ur ett flerspråkigt perspektiv utgör en central del av kursen.

Undervisnings- och arbetsformer

Skriftliga och muntliga uppgifter, seminarier, föreläsningar, gruppuppgifter och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter, obligatoriska seminarier samt skriftlig hemtentamen i varje delkurs. 

För Väl godkänd krävs Väl godkänt på samtliga VG-grundande provkoder.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig tentamen: hemtentamen 4 hp U, G, VG
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen 4 hp U, G, VG
STN3 Skriftlig tentamen: hemtentamen 4 hp U, G, VG
STN4 Skriftlig tentamen: hemtentamen 4 hp U, G, VG
RAP1 Rapport: skriftlig redovisning 1.5 hp U, G
RAP2 Rapport: skriftlig redovisning 1.5 hp U, G
RAP3 Rapport: skriftlig redovisning 1.5 hp U, G
RAP4 Rapport: skriftlig redovisning 1.5 hp U, G
SEM1 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM2 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM3 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM4 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM5 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM6 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM7 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM8 Seminarium 0.5 hp U, G
SEM9 Seminarium 0.5 hp U, G
SE10 Seminarium 0.5 hp U, G
SE11 Seminarium 0.5 hp U, G
SE12 Seminarium 0.5 hp U, G
SE13 Seminarium 0.5 hp U, G
SE14 Seminarium 0.5 hp U, G
SE15 Seminarium 0.5 hp U, G
SE16 Seminarium 0.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.