Handledarutbildning för lärare inom skola och förskola, 7.5 hp
Supervisor training for teachers in schools and preschools, 7.5 credits
911A09
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Ida MejsholmKursansvarig
Ida Mejsholm, Caroline AppelgrenStudierektor eller motsvarande
Åsa JärnvallKontaktinformation
Administratör
Kursansvarig
Kursansvarig
Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Åttondelsfart, Eftermiddagstid) | VT 2026 | 202604-202703 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
- Förskollärarexamen, lärarexamen, examen avsedd för fritidshemmet, yrkeslärarexamen eller folkhögskollärarexamen.
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- förklara och analysera centrala teorier om och strategier för handledning
- redogöra för hur bedömning av studenters lärande kan gå till och identifiera vad som ska bedömas
- identifiera sitt eget yrkeskunnande
- kritiskt analysera handledningssituationer
- använda olika bedömningsverktyg i handledningssituationer
- urskilja och analysera etiska dilemman i handledningssituationer
- reflektera över sin egen handledarroll utifrån teorier om och strategier för handledning
- förklara och värdera etiska aspekter i samband med handledning och bedömning.
Kursinnehåll
Kursen belyser och synliggör förskollärares och lärares eget yrkeskunnande i syfte att förstå och kritiskt värdera detta i kommande handledningssituationer. Handledarens formella bedömningsuppdrag diskuteras, analyseras och tillämpas utifrån olika frågeställningar och etiska dilemman. I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv på handledning och handledarrollen. Teorier om praktiknära handledningsstrategier bearbetas för att förstå och hantera olika handledningssituationer. Handledarens formella bedömningsuppdrag diskuteras, analyseras och tillämpas utifrån olika frågeställningar och etiska dilemman.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, grupparbete samt självständiga studier.
Examination
Examination sker genom skriftliga redovisningar samt deltagande i obligatoriskt moment.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
SRE1 | Skriftlig redovisning del 1 | 2.5 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig redovisning del 2 | 2.5 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig redovisning del 3 | 2.5 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.