Friluftspedagogik för vuxna, 15 hp

Outdoor Education for Adults, 15 credits

911G11

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Jonas Forsmark

Kursansvarig

Jonas Forsmark

Studierektor eller motsvarande

Sofia Nyström

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) VT 2024 202404-202503 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • tolka begreppet friluftsliv såväl ur ett historiskt som ur ett samtida perspektiv 
  • diskutera på vilka sätt begreppen kunskap och lärande för vuxna får betydelse i olika friluftssammanhang
  • redogöra för olika grupp- och ledarskapsteorier
  • reflektera kring hållbarhetsaspekter i friluftsliv
  • planera, genomföra och utvärdera ett friluftspedagogiskt tillfälle.

Kursinnehåll

I kursen behandlas friluftsliv som begrepp och sätts i ett historiskt sammanhang. I kursen utforskas även olika friluftsorganisationer med verksamhet för vuxna och sätter dessa i relation till friluftspedagogiska teorier. Kursen behandlar begreppen kunskap och lärande och specifikt begrepp och teorier med relevans för utomhuspedagogik och vuxnas lärande. Kursen behandlar även teorier om gruppers utveckling samt ledarskap, och hur dessa kan få betydelse i friluftsliv. I momentet om ledarskap hanteras även ledarens säkerhetsansvar. Vidare identifieras olika hållbarhetsaspekter i relation till friluftsliv och reflektera kring vilken betydelse dessa kan få i en vald friluftsverksamhet. I kursen övas att planera, genomföra och utvärdera friluftspedagogiska aktiviteter för vuxna.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, litteraturstudier, grupparbeten, friluftsexkursioner och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom muntlig redovisning, gestaltande redovisning, skriftliga redovisningar samt seminarier.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MRE1 Muntlig redovisning: Att beskriva ett friluftspedagogiskt sammanhang 1.5 hp U, G
SEM1 Seminarium: Friluftspedagogiska perspektiv på kunskap och vuxnas lärande 2.5 hp U, G
SRE3 Skriftig redovisning: Att skriva en säkerhetsplan 1.5 hp U, G
SEM2 Seminarium: Redogöra för grupp- och ledarskapsteorier och deras betydelse i friluftssammanhang 2 hp U, G
SRE4 Skriftlig redovisning: Planering av friluftspedagogiskt tillfälle 3 hp U, G
GRE2 Gestaltande redovisning: Att iscensätta ett friluftspedagogiskt tillfälle 4.5 hp U, G

Böcker

ATTUNDA TINGSRÄTT Brottmålsenhet, DOM 2016-12-21, Mål nr: B 5688-16

(Angående kanotolycka i Ånnsjön, läggs i Kursdokument på Lisam)

Bass, B M. (1999). , Developments in Transformational Leadership: Research and Applications The Psychologist-Manager Journal 1999, Vol. 3, No. 1, 5-21

Finns i Kursdokument på Lisam

 

Dewey, J. (2004) , Individ, skola och samhälle – Utbildningsfilosofiska texter i urval av Sven Hartman, Ulf P Lundgren och Ros Mari Hartman Stockholm: Natur och kultur

Valda sidor läggs i Kursdokument i Lisam

Forsmark, J. (2008). , Handledarboken för samarbetsövningar Julita: Linguistica
Gustavsson, Bernt (2002). , Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap Stockholm: Myndigheten för skolutveckling

Läggs i Kursdokument i Lisam

Illeris, K. (2010) , Characteristics of Adult Learning Danish University of Education, Copenhagen: Elsevier Ltd

Finns på Lisam

Konsumentverket (2008) , Vägledning till systematiskt säkerhetsarbete

Läggs i Kursdokument på Lisam

Martin, B. Cashel, C., Wagstaff, M., Breunig, M. (2006) , Outdoor leadership – Theory and practice USA: Human Kinetics

(s. 43-51, 56-68) (Läggs i Kursdokument på Lisam)

Merriam, S B. (2010) , Adult Learning University of Georgia, Athens GA, USA: Elsevier Ltd.

Finns på Lisam

Sandberg, E. (red) (2019) , Naturvägledning i Norden, en bok om upplevelser, lärande, reflektion och delaktighet i mötet mellan natur och människa Köpenhamn: Nordiska ministerrådet

http://norden.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1362567&dswid=-4611

Sandell, Klas & Svenning, Margaretha (2011). , Allemansrätten och dess framtid: utredning om allemansrätten Stockholm: Naturvårdsverket

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6470-9.pdf

Wheelan, S (2017) , Att skapa effektiva team Lund: Studentlitteratur

Övrigt

Litteraturlistan kan kompletteras med artiklar och egen vald litteratur

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.