Att leda lärprocesser, 15 hp

Leading Learning Processes, 15 credits

911G15

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Ronny Högberg

Kursansvarig

Ronny Högberg, Diana Holmqvist

Studierektor eller motsvarande

Sofia Nyström

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) VT 2024 202404-202423 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutat kurs skall den studerande kunna:

  • beskriva lärandeteorier som förklarar en lärprocess som såväl ett individuellt som ett kollektivt handlande
  • identifiera formella och informella lärprocesser i vuxnas liv
  • beskriva och redogöra för hur ledarskap kan förstås i relation till olika lärprocesser
  • beskriva de pedagogiska idéerna bakom olika undervisningsformer samt tillämpa dessa
  • relatera begreppen genus och mångfald till lärprocesser
  • förstå betydelsen av bedömning och utvärdering i en lärprocess
  • analysera lärprocesser utifrån olika faktorer som påverkar lärande och grupprocesser.
  • redogöra för sina reflektioner och analyser muntligt och skriftligt.
  • kritiskt granska, argumentera och reflektera över olika områden som kursen behandlar

Kursinnehåll

Kursen belyser olika teorier kring lärande, ledarskap och grupprocesser utifrån vad det innebär att leda en lärprocess. Den studerande kommer att studera teorier som belyser lärande som individuella och kollektiva processer. Vidare presenteras olika undervisningsformer och hur de inverkar på en lärprocess. I detta sammanhang diskuteras vikten av en ledare och ledarskapets inverkan. Kursen behandlar även genus- och mångfaldsaspekter och den roll som bedömning av kunskaper har i en lärprocess.

Förutom olika teorier om lärprocesser möter den studerande även olika arbetsformer såsom föreläsningar, grupparbeten och seminarier. Dessa arbetsformer fungerar även som kursinnehåll i relation till kursens mål: att leda lärprocesser.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och tillämpningsmoment, där den studerande förväntas ta en aktiv roll för sitt lärande. Den studerande förväntas vara förberedd inför varje tillfälle genom bl.a. inläsning av litteratur, aktivt delta i gruppuppgifter, diskutera och ge konstruktiv kritik till andra studenters arbete.

Examination

Kursen examineras med en individuell och en gruppuppgift. Examinationsuppgifterna ska presenteras muntligt och skriftligt och de ska seminariebehandlas.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
GRE1 Gruppexamination 7.5 hp U, G
STN1 Individuella hemtentamen 7.5 hp U, G, VG

Ordinarie litteratur

Böcker

Björkman & Bromseth, (2019) Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144118086

Kapitel: Om att förstå vad vi inte förstår för att bättre kunna förstå – så att vi kan nå dit vi vill – egentligen. (s. 123-160)

Fejes, A., Muhrman, K. & Nyström, S. , (2020) Om vuxenutbildning och vuxnas studier: en grundbok Lund: Studentlitteratur

ISBN: 9789144133294

Kapitel: Ahn, S., Abrandt Dahlgren, M. & Holmqvist, D. – Lärandeteorier för vuxna. (s. 211-230)

 Larsson, S. - Didaktik för vuxnas studier. (s. 231–251)

Tsagalidis, H. & Andersson, P. – Bedömning och validering av vuxnas kunskap och kompetens. (s. 253-275)

Granberg, O. & Ohlsson, J. , (2021) Kollektivt lärande i arbetslivet Lund: Studentlitteratur.
Granström, K. , (2006) Dynamik i arbetsgrupper. Om grupprocesser på arbetet Lund: Studentlitteratur

Välj mellan denna eller Handbok för grupparbetet – att skapa fungerande grupparbeten i undervisning

Hammar Chiriac, E. & Hempel, A. , (2020) Handbok för grupparbetet – att skapa fungerande grupparbeten i undervisning 4:e uppl. Lund: Studentlitteratur.

Välj mellan denna eller Dynamik i arbetsgrupper. Om grupprocesser på arbetet.

Läs kapitel 4-12. 

Hammar Chirac, E. (2020). Grupparbete för alla: mångfald i grupper. Läs s. 250-257. 

Illeris K, , (2015) Lärande Lund: Studentlitteratur.

Kapitel 1-7.

Korp, H, (2011) Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt] Stockholm : Skolverket : Fritze [distributör], 2011

ISBN: 9789186529567

Kapitel: 4–6

https://www.skolverket.se/getFile?file=2666

Köpsén, S, (2014) Lära till yrkeslärare 1. uppl. Lund : Studentlitteratur

Delas ut av lärare/finns på lärplattformen. 

Läs s. 103-115

Svedberg, L. (2021). , (2021) Gruppsykologi – om grupper, organisationer och ledarskap 6. rev. upplaga Lund: Studentlitteratur.

Artiklar

Adeniji, A. , "Jag har aldrig sett dig som svart" Anna Adeniji läser Sara Ahmed Tidskrift för Genusvetenskap 2010, 83-87

http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tgv/article/download/782/721

Övrigt

Kompletterande litteratur

Böcker

Colliander, H., Malmström, L., Millenberg, F., Harlin, E.-M., Ahn, S. & Hallqvist, A., (2020) Om folkhögskolan : en särskild utbildningsform för vuxna Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144133300

Avsnitt: 

Folkhögskolans pedagogik och didaktik s. 113-135

Utbildningsdesign och kursutveckling inom folkhögskola: fyra exempel på didaktisk innovation. s. 161-182

S. 137-160

 

Ask, Sofia, (2011) Hållbara texter : grunderna i formellt skrivande. 2., [rev. och utök.] uppl. Stockholm : Liber, 2011

ISBN: 9789147104284

Backman, Jarl , (2010) Rapporter och uppsatser Lund: Studentlitteratur
Bjuremark, Anna, (2004) Iscensättning av problematiken genus och mångfald i undervisningen vid LiU - några exempel från fördjupningskurser i högskolepedagogik Linköping : Univ., Centrum för undervisning och lärande (CUL, 2004

ISBN: 9185295922, 16529278, 16529278

Läs kap. 1 – 5 samt sid. 102 – 105

http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A302328&dswid=3579

De los Reyes, Paulina, (2000) Mångfald, diskriminering och stereotyper : tre forskaruppsatser om mångfald Stockholm : Rådet för arbetslivsforskning, Svenska ESF-Rådet, Integrationsverket.

ISBN: 9188531104, 14049252, 14049252

http://www.mangfald.org/sites/default/files/rapport4(4)(1).pdf

Dysthe, Olga, (1996) Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9144616317, 9789144616315

Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis, Hoel, Torlaug Løkensgard, (2011) Skriva för att lära 2. [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144069166

Forslund Frykedal, K. , (2020) Handbok för grupparbete : att skapa fungerande grupparbeten i undervisning 4.e uppl Lund: Studentlitteratur

S. 277-288

Hoel, Torlaug Løkensgard, (2010) Skriva på universitet och högskolor : en bok för lärare och studenter. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144057101

Hult, Håkan, (1998) Examinationen och lärandet : en översikt, analys och värdering av examinationens roll inom högre utbildning. Linköping : Centrum för universitetspedagogik, Univ., 1998

ISBN: 9172192682, 14034670, 14034670

http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:253765/FULLTEXT01.pdf

Hård af Segerstad, Helene, Klasson, Alger, Tebelius, Ulla, (2007) Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande 2. [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144038131

Illeris, Knud, (2015) Lärande 3. [uppdaterade] uppl. Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144107981

kap 8-13

Jarrick, Arne, Josephson, Olle, (1996) Från tanke till text : en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. 2. [översedda] uppl. Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9144268424, 9789144268422

Lindström, Lars, Lindberg, Viveca, Pettersson, Astrid, (2013) Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap 3., [oförändrade] uppl. Stockholm : Liber

ISBN: 9789147114580

Långström, Sture, Viklund, Ulf, (2010) Metoder : undervisning och framträdande 1. uppl. Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144055954

Muhrman, K., Forsmark, J. & Mårtensson, Å., (2020) Om vuxenutbildning och vuxnas studier: en grundbok Lund: Studentlitteratur

Sid 277-297

Schött, Kristina, (2015) Studentens skrivhandbok 3. [bearb.] uppl. Stockholm : Liber

ISBN: 9789147114085

Detta är en bra resurs om du är helt nybörjare på akademiskt skrivande.

Strömquist, Siv, (2014) Konsten att tala och skriva 5. [omarb.] uppl. Malmö : Gleerup
Thunborg, C., (2014) Plats för arbete - rum för lärande? Lärande i och genom organisering i nätverk. Linköping : Linköpings universitet

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:749554/FULLTEXT01.pdf#page=293

Artiklar

Hult, H., Examinationen och lärandet – en översikt, analys och värdering av examinationens roll inom högre utbildning 1998:01

http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:253765/FULLTEXT01.pdf

Samuelsson, M., & Colnerud, G. , Student Teachers’ Perceptions Regarding the Challenges of Leadership. Auckland: International Association of Teachers and Teaching (ISATT) and Edify Ltd. Finns 2015

Teaching for tomorrow today, s .312-320

http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:845371/FULLTEXT02.pdf

Webbsidor

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.