Att leda lärprocesser, 15 hp
Leading Learning Processes, 15 credits
911G15
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Ronny HögbergKursansvarig
Ronny Högberg, Diana HolmqvistStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2025 | 202504-202523 | Svenska | Linköping, Valla | INSTÄLLD |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutat kurs skall den studerande kunna:
- beskriva lärandeteorier som förklarar en lärprocess som såväl ett individuellt som ett kollektivt handlande
- identifiera formella och informella lärprocesser i vuxnas liv
- beskriva och redogöra för hur ledarskap kan förstås i relation till olika lärprocesser
- beskriva de pedagogiska idéerna bakom olika undervisningsformer samt tillämpa dessa
- relatera begreppen genus och mångfald till lärprocesser
- förstå betydelsen av bedömning och utvärdering i en lärprocess
- analysera lärprocesser utifrån olika faktorer som påverkar lärande och grupprocesser.
- redogöra för sina reflektioner och analyser muntligt och skriftligt.
- kritiskt granska, argumentera och reflektera över olika områden som kursen behandlar
Kursinnehåll
Kursen belyser olika teorier kring lärande, ledarskap och grupprocesser utifrån vad det innebär att leda en lärprocess. Den studerande kommer att studera teorier som belyser lärande som individuella och kollektiva processer. Vidare presenteras olika undervisningsformer och hur de inverkar på en lärprocess. I detta sammanhang diskuteras vikten av en ledare och ledarskapets inverkan. Kursen behandlar även genus- och mångfaldsaspekter och den roll som bedömning av kunskaper har i en lärprocess.
Förutom olika teorier om lärprocesser möter den studerande även olika arbetsformer såsom föreläsningar, grupparbeten och seminarier. Dessa arbetsformer fungerar även som kursinnehåll i relation till kursens mål: att leda lärprocesser.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och tillämpningsmoment, där den studerande förväntas ta en aktiv roll för sitt lärande. Den studerande förväntas vara förberedd inför varje tillfälle genom bl.a. inläsning av litteratur, aktivt delta i gruppuppgifter, diskutera och ge konstruktiv kritik till andra studenters arbete.
Examination
Kursen examineras med en individuell och en gruppuppgift. Examinationsuppgifterna ska presenteras muntligt och skriftligt och de ska seminariebehandlas.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
GRE1 | Gruppexamination | 7.5 hp | U, G |
STN1 | Individuella hemtentamen | 7.5 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9789144118086
Kapitel: Om att förstå vad vi inte förstår för att bättre kunna förstå – så att vi kan nå dit vi vill – egentligen. (s. 123-160)
ISBN: 9789144133294
Kapitel: Ahn, S., Abrandt Dahlgren, M. & Holmqvist, D. – Lärandeteorier för vuxna. (s. 211-230)
Larsson, S. - Didaktik för vuxnas studier. (s. 231–251)
Tsagalidis, H. & Andersson, P. – Bedömning och validering av vuxnas kunskap och kompetens. (s. 253-275)
Välj mellan denna eller Handbok för grupparbetet – att skapa fungerande grupparbeten i undervisning
Välj mellan denna eller Dynamik i arbetsgrupper. Om grupprocesser på arbetet.
Läs kapitel 4-12.
Hammar Chirac, E. (2020). Grupparbete för alla: mångfald i grupper. Läs s. 250-257.
Kapitel 1-7.
ISBN: 9789186529567
Kapitel: 4–6
Delas ut av lärare/finns på lärplattformen.
Läs s. 103-115
Artiklar
http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tgv/article/download/782/721
Övrigt
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9789144133300
Avsnitt:
Folkhögskolans pedagogik och didaktik s. 113-135
Utbildningsdesign och kursutveckling inom folkhögskola: fyra exempel på didaktisk innovation. s. 161-182
S. 137-160
ISBN: 9789147104284
ISBN: 9185295922, 16529278, 16529278
Läs kap. 1 – 5 samt sid. 102 – 105
http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A302328&dswid=3579
ISBN: 9188531104, 14049252, 14049252
http://www.mangfald.org/sites/default/files/rapport4(4)(1).pdf
ISBN: 9144616317, 9789144616315
ISBN: 9789144069166
S. 277-288
ISBN: 9789144057101
ISBN: 9172192682, 14034670, 14034670
http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:253765/FULLTEXT01.pdf
ISBN: 9789144038131
ISBN: 9789144107981
kap 8-13
ISBN: 9144268424, 9789144268422
ISBN: 9789147114580
ISBN: 9789144055954
Sid 277-297
ISBN: 9789147114085
Detta är en bra resurs om du är helt nybörjare på akademiskt skrivande.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:749554/FULLTEXT01.pdf#page=293
Artiklar
http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:253765/FULLTEXT01.pdf
Teaching for tomorrow today, s .312-320
http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:845371/FULLTEXT02.pdf
Webbsidor
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.