Handledning inom förskole- och lärarutbildning, 7.5 hp
Mentoring in Preschool and Teacher Education, 7.5 credits
911G66
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Ida MejsholmKursansvarig
Ida Mejsholm, Caroline AppelgrenStudierektor eller motsvarande
Henrik Lindqvist, Åsa JärnvallKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Åttondelsfart, Eftermiddagstid) | VT 2025 | 202504-202603 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FFörkunskapskrav
- Förskollärarexamen, lärarexamen, examen avsedd för fritidshemmet, yrkeslärarexamen eller folkhögskollärarexamen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
Kunskap och förståelse
- Redogöra för och förklara centrala teorier om, och strategier för, handledning
- Redogöra för hur bedömning av studenters lärande kan gå till och identifiera vad som ska bedömas
- Identifiera sitt eget yrkeskunnande
Färdighet och förmåga
- Kritiskt analysera handledningssituationer
- Använda olika bedömningsverktyg i handledningssituationer
- Urskilja etiska dilemman i handledningssituationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera över sin egen handledarroll utifrån teorier om och strategier för handledning
- Förklara och värdera etiska aspekter i samband med handledning och bedömning
Kursinnehåll
I kursen behandlas teoretiska perspektiv på handledning och handledarrollen. Praktiknära handledningsstrategier utgör också en del av kursinnehållet. Dessa teorier och strategier används för att förstå och hantera olika handledningssituationer. Kursen belyser och synliggör förskollärares och lärares eget yrkeskunnande i syfte att problematisera detta i kommande handledningssituationer.
Handledarens formella bedömningsuppdrag diskuteras utifrån formuleringar i gällande centrala och lokala direktiv. Detta knyts sedan till vad den delen av handledningsuppdraget innebär i praktiken. Olika etiska aspekter och förhållningssätt diskuteras och analyseras för att förstå de utmaningar som handledning innebär.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier, liksom i form av arbete i grupp och självstudier.
Studierna genomförs även med hjälp av en digital lärplattform.
Examination
Examination sker skriftligt och muntligt, såväl individuellt som i grupp. Examination sker löpande under kursen. Detaljerad information om kursens examinationer återfinns i Studiehandledningen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriskt moment: Seminarium | 0 hp | D |
SRE5 | Skriftlig redovisning del 2 | 2.5 hp | U, G |
SRE6 | Skriftlig redovisning del 3 | 2.5 hp | U, G |
SRE4 | Skriftlig redovisning del 1 | 2.5 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.