Forskning och utvecklingsarbete i utbildning och skola, 15 hp
Methods for Research and Development in Educational Institutions, 15 credits
912A05
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Johanna AnderssonKursansvarig
Johanna AnderssonStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2024 | 202434-202523 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXFörkunskapskrav
- Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller lärarexamen om minst 180 hp
eller
Kandidatexamen 180hp i något av huvudområdena:
-pedagogik
-pedagogiskt arbete
-specialpedagogik
-didaktik
eller
Kandidatexamen 180hp i annat huvudområde
samt
tre års yrkeslivserfarenhet i pedagogisk verksamhet på minst halvtid - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och använda olika typer av samhällsvetenskapliga forskningsmetoder
- kunna bearbeta och analysera olika typer av data på ett fördjupat sätt.
- kritiskt granska mindre forskningsarbeten.
Kursinnehåll
Perspektiv på kvantitativ och kvalitativ forskning, 7,5 hp
I delkursen behandlas såväl kvalitativa som kvantitativa forskningsmetoder. De studerande granskar även vetenskapliga artiklar med hänsyn taget till vetenskapsteoretiska samt forskningsmetodiska perspektiv. Vidare behandlas vetenskapsteori och samhällsvetenskapliga forskningsmetoder i relation till det utbildningsvetenskapliga fältet.
Insamling och analys av data samt presentation av forskningsresultat, 7,5 hp
I delkursen ägnar de studerande sig åt insamling och analys av olika typer av data såväl som redovisning av forskningsresultat. Delkurs två avslutas med ett PM för ett planerat uppsatsprojekt.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, enskilda arbeten samt grupparbeten både fysiskt och via nätbaserad lärplattform. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier.
Examination
Kursen examineras genom såväl skriftliga som muntliga uppgifter.
För slutbetyg VG på kursen som helhet krävs VG på SRE1, VG på SRE5 och VG på SRE6 samt G på SRE2, G på SRE4 och D på OBL1.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE4 | Individuell skriftlig uppgift: PM | 1.5 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig gruppuppgift: Forskningsmetod och uppsatsstruktur | 2.5 hp | U, G |
SRE1 | Individuell skriftlig uppgift | 5 hp | U, G, VG |
OBL1 | Obligatoriskt moment: Opponering och respondering | 0 hp | D |
SRE5 | Individuell skriftlig uppgift: Kvantitativ design | 3 hp | U, G, VG |
SRE6 | Individuell skriftlig uppgift: Kvalitativ design | 3 hp | U, G, VG |
För slutbetyg VG på kursen som helhet krävs VG på SRE1, VG på SRE5 och VG på SRE6 samt G på SRE2, G på SRE4 och D på OBL1.
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.