Utbildningsledarskap, 15 hp

Educational Leadership, 15 credits

912A06

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Henrik Lindqvist

Kursansvarig

Henrik Lindqvist

Studierektor eller motsvarande

Henrik Lindqvist, Åsa Järnvall

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) HT 2024 202434-202523 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

AXX

Förkunskapskrav

  • Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller lärarexamen om minst 180 hp
    eller
    Kandidatexamen 180hp i något av huvudområdena:
    - pedagogik
    - pedagogiskt arbete
    - specialpedagogik
    - didaktik
    eller
    Kandidatexamen 180hp i annat huvudområde 
    samt 
    tre års yrkeslivserfarenhet i pedagogisk verksamhet på minst halvtid
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva, analysera och kritiskt granska olika teorier om ledarskap
- identifiera och kritiskt granska aktuella trender inom forskning om utbildningsledarskap
- beskriva och analysera ledningsuppdrag inom utbildningsverksamhet

Kursinnehåll

Teorier om ledarskap, 7.5 hp
(Leadership Theories)
I delkursen fördjupas kunskaper om ledarskapteorier och olika perspektiv på ledarskap. I delkursen används dessa teorier för att förstå och analysera ledarskapets förutsättningar, sammanhang och utövande.

Perspektiv på skolledarskap, 7.5 hp
(Perspectives on School Leadership)
I delkursen fördjupas förmågan att urskilja samt identifiera centrala aspekter av utbildningsledarskap med hjälp av svensk och internationell utbildningsledarforskning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs med hjälp av olika distansöverbryggande tekniker. Kursintroduktion och vissa föreläsningar/seminarier ges i form av fysiska möten. Under kursen ska den studerande genomföra ett antal uppgifter enligt studiehandledning. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, enskilda arbeten samt grupparbeten. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier.

Examination

Kursen examineras skriftligt och/eller muntligt. Förutom obligatoriska webbaserade inlämningsuppgifter förekommer en hemtentamen. VG på DEL 1 och VG på DEL 2 ger slutbetyg VG på kursen som helhet.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
DEL2 Perspektiv på skolledarskap 7.5 hp U, G, VG
DEL1 Teorier om ledarskap 7.5 hp U, G, VG

VG på DEL 1 och VG på DEL 2 ger slutbetyg VG på kursen som helhet.

Böcker

Brüde Sundin, Josefin, (2007) En riktig rektor : om ledarskap, genus och skolkulturer Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet, 2007

ISBN: 9789185715626

Brüde Sundin, Josefin, (2009) Vad gör rektorer hela dagarna? 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2009

ISBN: 9789144052564

Forssten Seiser, Anette, (2017) Stärkt pedagogiskt ledarskap : rektorer granskar sin egen praktik Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, 2017

ISBN: 9789170638152, 9789170639104

Hallerström, Helena, (2006) Rektorers normer i ledarskapet för skolutveckling Lund : Sociologiska institutionen, Lunds universitet, 2006

ISBN: 917267217X

Ludvigsson, Ann, (2009) Samproducerat ledarskap : hur rektorer och lärare formar ledarskap i skolans vardagsarbete Jönköping : School of Education and Communication, Jönköping University, 2009

ISBN: 9789162878863

Mogren, Anna, (2017) Implementering av lärande för hållbar utveckling : en studie av rektors förståelse av kvalitet i skolans organisation Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Biologi, Karlstads universitet, 2017

ISBN: 9789170638169, 9789170639111

Nehez, Jaana, (2015) Rektorers praktiker i möte med utvecklingsarbete : möjligheter och hinder för planerad förändring Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2015

ISBN: 9789173468497, 9789173468503

Nilsson, Peter, (2005) Ledarutveckling i arbetslivet Umeå universitet. Pedagogiska institutionen, nr 75

http://www.pedag.umu.se/digitalAssets/19/19762_avh_2000481_p_nilsson_low-3.pdf

Nordzell, Anita, (2007) Samtalat skolledarskap : kategoriserings- och identitetsarbete i interaktion Linköping : Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet, 2007

ISBN: 9185643157

Törnsén, Monika, Rektor, elevhälsan och elevers lärande och utveckling

www.skolverket.se/elevhalsa

Törnsén, Monika, (2009) Successful principal leadership: prerequisites, processes and outcomes Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 2009

ISBN: 9789172647282

Vetenskapsrådet, Rektor - en forskningsöversikt 2000-2010 Rapportserie 4:2011
Yukl, Gary A., (2010) Leadership in organizations 7. ed. Upper Saddle River, N.J. ; Harlow : Pearson Education, cop. 2010 [dvs 2009]

ISBN: 9780138157142, 0138157146

Yukl, Gary A., Kaulio, Matti, (2012) Ledarskap i organisationer Harlow : Prentice Hall, 2012

ISBN: 9780273739234

Ärlestig, Helene, (2008) Communication between principals and teachers in successful schools Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet, 2008

ISBN: 9789172646711

Webbsidor

Bibliotekets hemsida http://www.bibl.liu.se

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.