Lärares ledarskap, 7.5 hp
Teacher's leadership, 7.5 credits
912AAA15
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Johanna LundqvistKursansvarig
Johanna LundqvistStudierektor eller motsvarande
Åsa JärnvallKontaktinformation
Johanna Lundqvist
Kursansvarig
Sara Boodh
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2026 | 202634-202703 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
- Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180hp
eller
180hp godkända varav 90hp i något av följande huvudområden där kandidatuppsats/examensarbete 15hp på fördjupningsnivå ingår:
- pedagogik
- pedagogiskt arbete
- specialpedagogik
- didaktik
eller
Kandidatexamen i annat ämne samt tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet - Godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för, jämföra och problematisera några teorier om ledarskap
- i egenskap av ledare bedöma situationer i pedagogiska verksamheter där ledarskapet sätts på prov, med hänsyn till relevanta samhälleliga, vetenskapliga och etiska aspekter samt reflektera över hur sådana situationer kan hanteras
- redogöra för och reflektera över sitt eget sätt att leda elever eller medarbetare
Kursinnehåll
I kursen behandlas teorier om ledarskap. Dessa teorier relateras till studenternas egna erfarenheter av ledarskap i pedagogisk verksamhet. I kursen diskuteras även specifika situationer och dilemman som lärare ställs inför och behöver hantera, som exempelvis konflikter och provokationer. I dessa diskussioner aktualiseras relevanta styrdokument för lärares ledarskap och aktuell forskning som undersökt hur faktorer på individ, grupp, organisation och samhällsnivå influerar lärares ledarskap. Betydelsen av kommunikativa färdigheter betonas liksom förmåga att leda olika typer av samtal med elever eller medarbetare. Studenterna utmanas att reflektera över sig själva avseende sitt sätt att samtala och leda och att diskutera frågor om professionsetik.
Undervisnings- och arbetsformer
Seminarier, föreläsningar, workshops, rollspel, skrivande och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga examinationer.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning | 4 hp | U, G, VG |
MRE1 | Muntlig redovisning | 3.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.