Folkhögskolan som särskild utbildningsform och didaktisk verkstad, 15 hp
The Folk high school: institutional characteristics and pedagogical practices, 15 credits
912G31
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Helena CollianderKursansvarig
Helena CollianderStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2025 | 202504-202603 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera folkhögskolans framväxt, organisation, uppdrag och mål
- beskriva, reflektera över och värdera egen och andras undervisning i förhållande till folkbildningens grundläggande idéer och värden
- genomföra, reflektera och värdera sin egen undervisningspraktik
- identifiera och kritiskt granska folkhögskolans utmaningar i relation till aktuell folkbildningsforskning
- planera, genomföra och utvärdera ämnesintegrerad undervisning i ämnesövergripande grupper, i relation till folkbildningsuppdraget, egna ideal och undervisningens omständigheter
- genomföra och reflektera över de former för bedömning av deltagares kunskaper som förekommer inom folkhögskolan, samt hur dessa relaterar till undervisningens innehåll och form.
Kursinnehåll
I kursen introduceras folkhögskolan som särskild utbildningsform. För folkhögskolan centrala dokument som exempelvis förordningen om statsbidrag till folkbildning kommer att behandlas, tillsammans med aktuella idédokument och exempel på folkbildningsforskning. I kursen genomförs en kortare fältstudie för att få vidgat perspektiv på utbildningsformen och folkhögskollärarens arbete. Därutöver behandlar kursen undervisning på folkhögskola utifrån didaktikens centrala frågeställningar. I kursen identifieras och reflekteras över det egna undervisningsämnets innehåll och karaktär, samt övning på att organisera och genomföra olika typer av undervisning, till exempel ämnesintegrerad. I kursen reflekteras över undervisningen med särskild fokus på folkbildningens idéer och grundläggande värden vad gäller demokrati, hållbar utveckling och normkritiska perspektiv på undervisning. I kursen behandlas också folkhögskolans former för bedömning. Det ingår också att beskriva och analysera olika undervisningsstrategier och deras konsekvenser för deltagande och lärande.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten samt en kortare fältstudie.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, aktivt deltagande i grupparbeten, samt genom individuella skriftliga redovisningar.
Omtentamen för muntliga examinationer kan komma att ske skriftligt. Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
Studerande som underkänts på en examination har rätt att komplettera medan kursen ännu pågår.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE5 | Skriftlig redovisning utbildningsformens utmaningar | 2.5 hp | U, G |
GRE4 | Övningslektion i grupp med muntlig reflektion | 2 hp | U, G |
OBL6 | Aktivt deltagande i seminarier om undervisning och inlämning av seminarieunderlag | 3 hp | U, G |
SEM5 | Skriftlig inlämning och deltagande i seminarium om bedömning | 1 hp | U, G |
GRE5 | Ämnesintegrerad övningslektion | 2 hp | U, G |
OBL5 | Inspelad lektion med muntlig analys | 1.5 hp | U, G |
SRE6 | Observation av kollegas lektion, skriftlig analys av denna och seminariebehandling | 3 hp | U, G |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9789144133300
kap. 2, 3, 5, 6, 9. (OBS! Tänk på vid referenshanteringen att det är olika författare för olika kapitel.)
ISBN: 9144041950, 9789144041957
Dysthe, O. & Igeland, A.-M. (2003). Mikhail Bakhtin och sociokulturell teori. s. 95-118
ISBN: 9789127120006
Artiklar
Övrigt
Kursen förutsätter också att ni orienterar er i följande dokument (texterna finns på Lisam)
- Prop 2013/14:172. Allas kunskap – allas bildning.
- Folkbildningsrådet (2020). Folkbildningens betydelse för samhället 2019: Folkbildningsrådets samlade bedömning. Stockholm: Folkbildningsrådet.
- Rörelsefolkhögskolornas idéorganisation (RIO) (2019) Idéprogram.
- Statskontoret (2018.10). En folkbildning i tiden – en utvärdering utifrån syftena med statsbidraget.
Kompletterande litteratur
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.