Pedagogiskt arbete med inriktning på folkbildning, vuxenutbildning och yrkesutbildning, fördjupningskurs, 30 hp

Educational work in adult and vocational education, in-depth course, 30 credits

912G30

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Anders Hallqvist

Kursansvarig

Anders Hallqvist

Studierektor eller motsvarande

Sofia Nyström

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2020 202035-202123 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Förkunskapskrav

  • Folkhögskollärarexamen, yrkeslärarexamen, lärarexamen enligt äldre utbildningsordning vilken innefattar yrkesämne

eller

annan lärarexamen samt minst två års erfarenhet av praktiskt pedagogiskt arbete med vuxna och/eller inom yrkesutbildning

eller 

antagen på yrkeslärarprogram med godkända kurser 60hp inom huvudområdet Pedagogiskt arbete

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och diskutera olika forskningsmetodiska ansatser och vetenskapsteoretiska perspektiv.
- tillämpa kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder.
- planera, genomföra, redovisa och försvara ett självständigt uppsatsarbete, som innefattar teoretiska och empiriska studier med relevans för pedagogiskt arbete inom folkbildning, vuxenutbildning och/eller yrkesutbildning.
- reflektera över innehåll och kvalitet i det egna självständiga arbetet.
- kritiskt granska en medstuderandes uppsatsarbete.

Kursinnehåll

Kursen behandlar forskningsmetodiska ansatser och vetenskapsteoretiska perspektiv, vilka kan fungera som redskap för att beskriva, analysera och förstå pedagogiskt arbete inom folkbildning, vuxenutbildning och/eller yrkesutbildning. Kursen ska förbereda såväl för arbete med undersökningar och utvärderingar i den egna pedagogiska vardagen som för vidare forskarstudier.

Forskningsmetodiska ansatser och vetenskapsteoretiska perspektiv, 15hp
Research Methods and Scientific Perspectives.
Delkursen behandlar forskningsmetodiska ansatser och vetenskapsteoretiska perspektiv av relevans för pedagogiskt arbete. Såväl kvalitativa som kvantitativa metoder tas upp. Fokus ligger på frågeställningar kring problemformulering, forsknings- och undersökningsdesign, datainsamling samt metoder för beskrivning, bearbetning och tolkning av data.

Självständigt arbete, 15hp
Thesis.
Den studerande genomför självständigt ett mindre forskningsarbete, försvarar detta och granskar andras forskningsarbeten. I delkursen skall den studerande välja, avgränsa, definiera och undersöka ett pedagogiskt problem. Problemet och dess bearbetning ska redovisas i en uppsats.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen genomförs i form av tre-fyra seminarier om en-två dagar i Linköping under perioden september - januari, samt ett avslutade seminarium om en-två dagar med försvar och granskning av forskningsarbeten i slutet av vårterminen. (Seminariernas längd och antal anpassas efter beov beroende på studentgruppens storlek) I kursen används datorkommunikation.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig examination och opponering. För Väl Godkänt på kurs krävs minst betyg VG på den skriftliga examinationen.  

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE2 Fördjupningsarbete 15 hp U, G, VG
SRE1 Examination 15 hp U, G, VG

Böcker

Denna litteraturlista är preliminär

Bryman, Alan, Nilsson, Björn, (2011) Samhällsvetenskapliga metoder 2., [rev.] uppl. Malmö : Liber, 2011

ISBN: 9789147090686

Fejes, Andreas, Thornberg, Robert, (2015) Handbok i kvalitativ analys 2., utök. uppl. Stockholm : Liber, 2015

ISBN: 9789147111657

Artiklar

Burke, J., & Onwuegbuzie. A. (2004), Mixed methods research: a research paradigm whose time has come Educational Researcher 33(7), 14-26
Larsson, S. (2005), Kvalitet i kvalitativa studier Nordisk pedagogik

artikel som tillhandahålls

Larsson, S. (2009), A pluralist view of generalization in qualitative research International Journal of Research & Method in Education 32(1), 25-38
Åsberg, R. (2001), Det finns inga kvalitativa metoder – och inga kvantitativa heller för den delen. Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik Pedagogisk forskning i Sverige 6(4), 270-292

Övrigt

Litteratur kan tillkomma

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.