Introduction to Special Education in a Swedish Context, 7.5 hp

Introduction to Special Education in a Swedish Context, 7.5 credits

913G09

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Tillgänglig för utbytesstudenter

Ja

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) VT 2017 201704-201713 Engelska Linköping, Valla

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Förkunskapskrav

Minst 60 hp godkända på minst grundnivå. Dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B / Engelska 6. Undantag från Svenska B.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten

 

- Ha en överblick över det svenska skolsystemet och den politik som det grundar sig på

- Vara förtrogen med begrepp som specialundervisning , inkluderande undervisning , integration , segregation och särskilda behov

- Ha viss kunskap om hur specialpedagogiken är organiserad i Sverige

- Kunna reflektera över inkluderande undervisning ur olika perspektiv

- Ha viss kännedom när det gäller barn med särskilda behov , såsom sociala och emotionella problem , kognitiva brister , dyslexi och andra inlärningssvårigheter , och hur deras behov kan tillgodoses i utbildningsmiljöer .

Kursinnehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i en beskrivning av det svenska skolsystemet och de politiska beslut som det är byggt på. De viktigaste punkterna i de nationella läroplanerna för både grund- och gymnasieutbildningen beaktas, liksom policydokument som utgör basen för specialundervisning. Olika perspektiv på specialundervisning studeras samt idéer och teorier bakom integration, segregation och inkluderande undervisning. Olika former av särskilda behov bland barn och ungdomar är också studeras och metoder för hur man ska möta dessa behov diskuteras. De teoretiska studierna är sammanflätade med studiebesök på skolor och institutioner där kan observeras specialpedagogiska i praktiken.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.