Introduction to Special Education in a Swedish Context, 7.5 hp

Introduction to Special Education in a Swedish Context, 7.5 credits

913G09

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Victoria Stenbäck

Kursansvarig

Victoria Stenbäck

Studierektor eller motsvarande

Henrik Lindqvist, Åsa Järnvall

Tillgänglig för utbytesstudenter

Ja

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) VT 2024 202404-202413 Engelska Linköping, Valla

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Förkunskapskrav

  • Minst 60 hp godkända på minst grundnivå.
  • Dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B / Engelska 6. Undantag från Svenska B.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
- Ha en överblick över det svenska skolsystemet och den politik som det grundar sig på
- Vara förtrogen med begrepp som specialundervisning , inkluderande undervisning , integration , segregation och särskilda behov
- Ha viss kunskap om hur specialpedagogiken är organiserad i Sverige
- Kunna reflektera över inkluderande undervisning ur olika perspektiv
- Ha viss kännedom när det gäller barn med särskilda behov , såsom sociala och emotionella problem , kognitiva brister , dyslexi och andra inlärningssvårigheter , och hur deras behov kan tillgodoses i utbildningsmiljöer.

Kursinnehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i en beskrivning av det svenska skolsystemet och de politiska beslut som det är byggt på. De viktigaste punkterna i de nationella läroplanerna för både grund- och gymnasieutbildningen beaktas, liksom policydokument som utgör basen för specialundervisning. Olika perspektiv på specialundervisning studeras samt idéer och teorier bakom integration, segregation och inkluderande undervisning. Olika former av särskilda behov bland barn och ungdomar är också studeras och metoder för hur man ska möta dessa behov diskuteras. De teoretiska studierna är sammanflätade med studiebesök på skolor och institutioner där kan observeras specialpedagogiska i praktiken.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, diskussion i smågrupper, studiebesök och grupparbete.

Examination

Slutbetyg på kurs bestäms av betyg på den skriftliga examinationen.

Examinatinen består av två delar: individuell skriftlig examination, samt en grupparbetsrapport om studiebesök, teorikoppling samt reflektion.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig tentamen: hemtentamen 4 hp EC
PRO1 Projekt: skriftlig och muntlig redovisning 3.5 hp EC

Övrigt

Se litteraturlista under "Övriga dokument" - See "Additional documents"

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.