Det funktionsvarierade klassrummet - NPF i skolan, 7.5 hp
Neurodiversity in education, 7.5 credits
913G21
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Tove MattssonKursansvarig
Tove MattssonStudierektor eller motsvarande
Åsa JärnvallKontaktinformation
Sara Boodh
Administratör
Tove Mattsson
Kursansvarig
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2025 | 202534-202603 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FFörkunskapskrav
- Minst 60hp godkända inom lärarutbildning
Lärandemål
Efter avklarad kurs skall den studerande kunna
- diskutera funktionsvariation i relation till pedagogisk verksamhet
- identifiera möjligheter och hinder för att stödja funktionsvarierade elever på individ-, grupp- och organisationsnivå
- diskutera och jämföra olika begrepp, teorier och perspektiv på funktionsvariation inbegripet neuropsykiatriska svårigheter i relation till pedagogisk verksamhet
- analysera individers olika behov i relation till förebyggande och åtgärdande insatser i pedagogisk verksamhet
- diskutera och problematisera en skola för alla
- kritiskt granska möjligheter och hinder för elevers utveckling och lärande i pedagogisk verksamhet.
Kursinnehåll
Kursen handlar om den funktionsvarierade grupp elever som pedagogisk verksamhet möter. Fokus ligger på hur det går att få kunskap om, förståelse för och synliggöra strategier för lärare att hantera ett funktionsvarierat klassrum. Kursen behandlar aktuell forskning, teorier och perspektiv med fokus på lärmiljö, samverkan, individ, grupp och organisation. Vidare studeras elevers och lärares möjligheter och hinder i relation till funktionsvariation.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, diskussioner, fältstudier, seminarier, arbete i grupp samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig examination samt deltagande i seminarier.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM1 | Obligatoriska seminarium | 3 hp | U, G |
STN1 | Hemtentamen | 4.5 hp | U, G, VG |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.