Det funktionsvarierade klassrummet - NPF i skolan, 7.5 hp

Neurodiversity in education, 7.5 credits

913G21

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Tove Mattsson

Kursansvarig

Tove Mattsson

Studierektor eller motsvarande

Åsa Järnvall

Kontaktinformation

Sara Boodh

Administratör

Tove Mattsson

Kursansvarig

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) HT 2025 202534-202603 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2F

Förkunskapskrav

  • Minst 60hp godkända inom lärarutbildning

Lärandemål

Efter avklarad kurs skall den studerande kunna 

  • diskutera funktionsvariation i relation till pedagogisk verksamhet
  • identifiera möjligheter och hinder för att stödja funktionsvarierade elever på individ-, grupp- och organisationsnivå
  • diskutera och jämföra olika begrepp, teorier och perspektiv på funktionsvariation inbegripet neuropsykiatriska svårigheter i relation till pedagogisk verksamhet
  • analysera individers olika behov i relation till förebyggande och åtgärdande insatser i pedagogisk verksamhet
  • diskutera och problematisera en skola för alla
  • kritiskt granska möjligheter och hinder för elevers utveckling och lärande i pedagogisk verksamhet.

Kursinnehåll

Kursen handlar om den funktionsvarierade grupp elever som pedagogisk verksamhet möter. Fokus ligger på hur det går att få kunskap om, förståelse för och synliggöra strategier för lärare att hantera ett funktionsvarierat klassrum. Kursen behandlar aktuell forskning, teorier och perspektiv med fokus på lärmiljö, samverkan, individ, grupp och organisation. Vidare studeras elevers och lärares möjligheter och hinder i relation till funktionsvariation. 

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar, diskussioner, fältstudier, seminarier, arbete i grupp samt självständiga studier. 

Examination

Kursen examineras genom skriftlig examination samt deltagande i seminarier.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM1 Obligatoriska seminarium 3 hp U, G
STN1 Hemtentamen 4.5 hp U, G, VG

Övrigt

Litteraturlista publiceras under fliken Övriga dokument samt på Lisam.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.