Introduction to Special Education in a Swedish Context, 7.5 hp
Introduction to Special Education in a Swedish Context, 7.5 credits
913G09
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Ulla-Britt PerssonKursansvarig
Ulla-Britt PerssonStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2018 | 201804-201813 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
Minst 60 hp godkända på minst grundnivå. Dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B / Engelska 6. Undantag från Svenska B.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- Ha en överblick över det svenska skolsystemet och den politik som det grundar sig på
- Vara förtrogen med begrepp som specialundervisning , inkluderande undervisning , integration , segregation och särskilda behov
- Ha viss kunskap om hur specialpedagogiken är organiserad i Sverige
- Kunna reflektera över inkluderande undervisning ur olika perspektiv
- Ha viss kännedom när det gäller barn med särskilda behov , såsom sociala och emotionella problem , kognitiva brister , dyslexi och andra inlärningssvårigheter , och hur deras behov kan tillgodoses i utbildningsmiljöer
Kursinnehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i en beskrivning av det svenska skolsystemet och de politiska beslut som det är byggt på. De viktigaste punkterna i de nationella läroplanerna för både grund- och gymnasieutbildningen beaktas, liksom policydokument som utgör basen för specialundervisning. Olika perspektiv på specialundervisning studeras samt idéer och teorier bakom integration, segregation och inkluderande undervisning. Olika former av särskilda behov bland barn och ungdomar är också studeras och metoder för hur man ska möta dessa behov diskuteras. De teoretiska studierna är sammanflätade med studiebesök på skolor och institutioner där kan observeras specialpedagogiska i praktiken.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, diskussion i smågrupper, studiebesök och grupparbete.
Examination
Examinatinen består av två delar: individuell skriftlig examination, samt en grupparbetsrapport om studiebesök, teorikoppling samt reflektion.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Vt18 - Handbook of Studies | Vt18 - Handbook of Studies.pdf |