Introduction to Special Education in a Swedish Context, 7.5 hp

Introduction to Special Education in a Swedish Context, 7.5 credits

913G09

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Ulla-Britt Persson

Kursansvarig

Ulla-Britt Persson

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall

Tillgänglig för utbytesstudenter

Ja

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) VT 2018 201804-201813 Engelska Linköping, Valla

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Förkunskapskrav

Minst 60 hp godkända på minst grundnivå. Dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B / Engelska 6. Undantag från Svenska B.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten

- Ha en överblick över det svenska skolsystemet och den politik som det grundar sig på

- Vara förtrogen med begrepp som specialundervisning , inkluderande undervisning , integration , segregation och särskilda behov

- Ha viss kunskap om hur specialpedagogiken är organiserad i Sverige

- Kunna reflektera över inkluderande undervisning ur olika perspektiv

- Ha viss kännedom när det gäller barn med särskilda behov , såsom sociala och emotionella problem , kognitiva brister , dyslexi och andra inlärningssvårigheter , och hur deras behov kan tillgodoses i utbildningsmiljöer

Kursinnehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i en beskrivning av det svenska skolsystemet och de politiska beslut som det är byggt på. De viktigaste punkterna i de nationella läroplanerna för både grund- och gymnasieutbildningen beaktas, liksom policydokument som utgör basen för specialundervisning. Olika perspektiv på specialundervisning studeras samt idéer och teorier bakom integration, segregation och inkluderande undervisning. Olika former av särskilda behov bland barn och ungdomar är också studeras och metoder för hur man ska möta dessa behov diskuteras. De teoretiska studierna är sammanflätade med studiebesök på skolor och institutioner där kan observeras specialpedagogiska i praktiken.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, diskussion i smågrupper, studiebesök och grupparbete.

Examination

Examinatinen består av två delar: individuell skriftlig examination, samt en grupparbetsrapport om studiebesök, teorikoppling samt reflektion.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.