Teori och praktik inom utomhuspedagogik och lärande, 15 hp

Theories and Practice of Outdoor Education and Learning, 15 credits

917A17

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MOE Masterprogram i miljö- och utomhuspedagogik och friluftsliv 1 (HT 2016) Engelska Linköping O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i miljö- och utomhuspedagogik och friluftsliv

Förkunskapskrav

Lärarexamen om minst 180 hp eller en kandidatexamen med ett huvudämne inom didaktik eller motsvarande, av vilka åtminstone 60 hp ska vara inom ett ämnesområde av relevans för miljö- och utomhuspedagogik. 

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna 

• redogöra för både praktisk och teoretisk kunskap om hur utomhusmiljön påverkar hälsa, concentration och fysisk och motorisk utveckling

• beskriva betydelsen av den naturliga miljön för lärande

• demonstrera kunskap om utomhuspedagogikens historia och dess filosofiska och pedagogiska bakgrund

• summera en akademisk text

• veta hur man använder citat och hur man refererar på ett akademiskt korrekt sätt

Kursinnehåll

Kursen har en miljöprofil och är laborativ, och fokuserar på lärande för hållbar utveckling. Kursinnehållet tar sin utgångspunkt i aktuell forskning om människans förhållande till den fysiska miljön och tar upp betydelsen av naturliga utomhusmiljöer för hälsa och mobilitet. Genom laborativa, experimentella och fältbaserade arbetsformer studeras de pedagogiska effekterna av fysisk aktivitet. Kunskap i praktiken och reflekterande praktiker praktiseras i naturliga och utomhusmiljöer utifrån teoretiska perspektiv utvecklade både från fysisk geografi och biologi. Dessutom tar kursen upp betydelsen av evolutionära och kulturhistoriska perspektiv på lärande. 

Centrala begrepp som betonas innefattar: pragmatism, konstruktivism, situerat lärande, reformerat lärande och lära genom att göra. Kursen belyser också sambandet mellan kognitiv forskning och neuropedagogik. På liknande sätt belyses fältets tidigare traditioner, teoretiska och praktiska utbildningsideal, skillnaden mellan teori och praktik i den moderna skolan såväl som utbildningsfilosofiska traditioner kring frågor om verklighetens natur.  

Kursen kommer att närma sig skrivandet från ett mikroperspektiv i syfte att öka de studerandes medvetenhet om olika typer av textstrukturer och att träna dem i att uttrycka sig grammatiskt korrekt på ett lämpligt sätt inom ramen för den aktuella uppgiften. En särskild fokus läggs också på citeringar och reglerna för plagiat. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker mestadels I utomhusmiljön med naturlandskapet som utgångspunkt. Arbetsformerna varierar och består av experimentellt fältarbete och – analys, exkursioner, föreläsningar, seminarier, studiebesök, litteraturstudier, individuellt arbete och självstudier. 

Examination

Undervisningen förläggs i huvudsak i utomhusmiljöer med naturlandskapet som utgångspunkt. Arbetsformerna inkluderar undervisning i landskap utomhus, experimentella fältstudier och fältanalyser, exkursioner, föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, studiebesök, grupparbete, individuellt arbete och självständigt lärande. 

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

The course literature is decided upon by the department in question.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.