Metoder för undersökningar och teorier om forskning, 15 hp

Methods of Inquiry and Theories of Research, 15 credits

917A19

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MOE Masterprogram i miljö- och utomhuspedagogik och friluftsliv 1 (HT 2016) Engelska Linköping O

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i miljö- och utomhuspedagogik och friluftsliv

Förkunskapskrav

Lärarexamen om minst 180 hp eller en kandidatexamen med ett huvudämne inom didaktik eller motsvarande, av vilka åtminstone 60 hp ska vara inom ett ämnesområde av relevans för miljö- och utomhuspedagogik. 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna visa

• en utvecklad förmåga att beskriva, tolka och förstå spår av naturliga processer och mänskliga aktiviteter i landskapet

• kunskap om kopplingen mellan natur och humanekologi

• fördjupad kunskap om och färdigheter i hur naturmiljöer och friluftsliv kan användas för att utveckla och utöva praktiskt ledarskap

• fördjupad förståelse för och kunskap om betydelsen av olika faktorer för lärande och lärmiljöers påverkan på elevers förståelse

• fördjupad kunskap om utomhusdidaktik i relation till olika ämnen och teman 

• en utvecklad förmåga att självständigt söka efter och kritiskt undersöka källmaterial av relevans för kunskapsfältet.

Kursinnehåll

Miljöfrågor, ekologi och hållbar utveckling är kursens röda tråd, med utgångspunkt i natur- och kulturlandskapet. Kursen tar upp utomhuspedagogik som ett miljöfokuserat tematiskt fält inom undervisning och forskning, samtidigt som den betonar de specifika aspekterna av det utomhusdidaktiska kunskapsfältet: det vill säga tillämpningen av både icke-textbaserade praktiker, så som kultur och naturlandskapet, och textbaserade praktiker illustreras.

Kursen behandlar också hur matematiska, fysiska, kemiska, tekniska och kulturella fenomen, spår av naturkrafter och mänskliga aktiviteter I natur- och kulturlandskapet kommuniceras genom landskapets symbolik. 

I de fältbaserade elementen av kursen behandlas också hälsoaspekterna av utomhuspedagogik, olika lärstilar och vikten av en varierad utomhusmiljö för koncentration, lärande, hälsa och motorisk utveckling. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker mestadels I utomhusmiljön med naturlandskapet som utgångspunkt. Arbetsformerna varierar och består av experimentellt fältarbete och – analys, exkursioner, föreläsningar, seminarier, studiebesök, litteraturstudier, individuellt arbete och självstudier. 

Examination

Studenterna examineras genom skriftliga och muntliga individuella uppgifter kopplade till aktiviteterna på kursträffarna. Litteraturen examineras också i litteraturseminarier.  

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

The course literature is decided upon by the department in question.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.