Utomhuspedagogik med inriktning mot friluftsliv, fysiologi och lärande, 7.5 hp
Outdoor Education Oriented towards Leisure Time and Outdoor Activities of Children and Youth, 7.5 credits
917G10
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Therese Lundqvist JonesKursansvarig
Therese Lundqvist JonesStudierektor eller motsvarande
Arvid ErlandssonTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | VT 2024 | 202404-202423 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Engelska 6
Undantag för svenska
Lärandemål
Efter kursen ska den studerande ha:
- kunskaper om friluftsliv, där naturupplevelse och kulturförståelse utgör grunden
- teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i och om friluftslivets fysiologi, pedagogik och didaktik
- kunskap om ledarskapets betydelse vid friluftsliv och lärande i uterummet
- kunskaper om landskapets språkliga dimension
Kursinnehåll
Utomhuspedagogikens bildningshistoriska och pedagogiska rötter ska utgöra grunden tillsammans med friluftslivets fysiologi, pedagogik och didaktik. Basen utgörs av aktuell forskning inom områdena utomhuspedagogik och friluftsliv, friluftsliv som natur- och kulturtradition samt friluftsliv i förskola, skolbarnsomsorg och skola. Kunskapssyn, kunskapsförmedling, handlingsburen kunskap och systematiserad reflektion ingår som bärande delar i kursen. Ledarskapets betydelse belyses. Strukturering och utvärdering av vägledda friluftsaktiviteter ingår som delmoment liksom sagor och sägner knutna till landskapet.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformerna utgörs av föreläsningar, seminarier och studiebesök samt eget praktiskt arbete. Största delen av utbildningen är förlagd till olika miljöer utomhus. Uppgifterna genomförs som grupparbeten och/eller enskilda arbeten.
Examination
Examinationen sker fortlöpande genom en reflektionsuppgift knuten till aktiviteten vid varje kurstillfälle, samt kurslitteraturen. Redovisad slutuppgift krävs för godkänd kurs.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA1 | Reflektion på praktik 1 | 1.5 hp | U, G |
EXA2 | Reflektion på praktik 2 | 1.5 hp | U, G |
EXA3 | Reflektion på praktik 3 | 1.5 hp | U, G |
EXA4 | Skriftlig uppgift 1 Ledarskap | 1.5 hp | U, G |
EXA5 | Skriftlig uppgift 2 Hälsa, fysiologi och utomhuspedagogik | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.