Utomhuspedagogik med inriktning mot friluftsliv, fysiologi och lärande, 7.5 hp

Outdoor Education Oriented towards Leisure Time and Outdoor Activities of Children and Youth, 7.5 credits

917G10

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Therese Lundqvist Jones

Kursansvarig

Therese Lundqvist Jones

Studierektor eller motsvarande

Arvid Erlandsson

Tillgänglig för utbytesstudenter

Ja

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) VT 2024 202404-202423 Engelska Linköping, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå 
samt
Engelska 6
Undantag för svenska

Lärandemål

Efter kursen ska den studerande ha:
- kunskaper om friluftsliv, där naturupplevelse och kulturförståelse utgör grunden
- teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i och om friluftslivets fysiologi, pedagogik och didaktik
- kunskap om ledarskapets betydelse vid friluftsliv och lärande i uterummet
- kunskaper om landskapets språkliga dimension

Kursinnehåll

Utomhuspedagogikens bildningshistoriska och pedagogiska rötter ska utgöra grunden tillsammans med friluftslivets fysiologi, pedagogik och didaktik. Basen utgörs av aktuell forskning inom områdena utomhuspedagogik och friluftsliv, friluftsliv som natur- och kulturtradition samt friluftsliv i förskola, skolbarnsomsorg och skola. Kunskapssyn, kunskapsförmedling, handlingsburen kunskap och systematiserad reflektion ingår som bärande delar i kursen. Ledarskapets betydelse belyses. Strukturering och utvärdering av vägledda friluftsaktiviteter ingår som delmoment liksom sagor och sägner knutna till landskapet.

Undervisnings- och arbetsformer

Arbetsformerna utgörs av föreläsningar, seminarier och studiebesök samt eget praktiskt arbete. Största delen av utbildningen är förlagd till olika miljöer utomhus. Uppgifterna genomförs som grupparbeten och/eller enskilda arbeten.

Examination

Examinationen sker fortlöpande genom en reflektionsuppgift knuten till aktiviteten vid varje kurstillfälle, samt kurslitteraturen. Redovisad slutuppgift krävs för godkänd kurs.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA1 Reflektion på praktik 1 1.5 hp U, G
EXA2 Reflektion på praktik 2 1.5 hp U, G
EXA3 Reflektion på praktik 3 1.5 hp U, G
EXA4 Skriftlig uppgift 1 Ledarskap 1.5 hp U, G
EXA5 Skriftlig uppgift 2 Hälsa, fysiologi och utomhuspedagogik 1.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.