Metoder för undersökningar och teorier om forskning, 15 hp
Methods of Inquiry and Theories of Research, 15 credits
917A19
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MOE | Masterprogram i miljö- och utomhuspedagogik och friluftsliv | 1 (HT 2016) | Engelska | Linköping | O |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i miljö- och utomhuspedagogik och friluftsliv
Förkunskapskrav
Lärarexamen om minst 180 hp eller en kandidatexamen med ett huvudämne inom didaktik eller motsvarande, av vilka åtminstone 60 hp ska vara inom ett ämnesområde av relevans för miljö- och utomhuspedagogik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna visa
• en utvecklad förmåga att beskriva, tolka och förstå spår av naturliga processer och mänskliga aktiviteter i landskapet
• kunskap om kopplingen mellan natur och humanekologi
• fördjupad kunskap om och färdigheter i hur naturmiljöer och friluftsliv kan användas för att utveckla och utöva praktiskt ledarskap
• fördjupad förståelse för och kunskap om betydelsen av olika faktorer för lärande och lärmiljöers påverkan på elevers förståelse
• fördjupad kunskap om utomhusdidaktik i relation till olika ämnen och teman
• en utvecklad förmåga att självständigt söka efter och kritiskt undersöka källmaterial av relevans för kunskapsfältet.
Kursinnehåll
Miljöfrågor, ekologi och hållbar utveckling är kursens röda tråd, med utgångspunkt i natur- och kulturlandskapet. Kursen tar upp utomhuspedagogik som ett miljöfokuserat tematiskt fält inom undervisning och forskning, samtidigt som den betonar de specifika aspekterna av det utomhusdidaktiska kunskapsfältet: det vill säga tillämpningen av både icke-textbaserade praktiker, så som kultur och naturlandskapet, och textbaserade praktiker illustreras.
Kursen behandlar också hur matematiska, fysiska, kemiska, tekniska och kulturella fenomen, spår av naturkrafter och mänskliga aktiviteter I natur- och kulturlandskapet kommuniceras genom landskapets symbolik.
I de fältbaserade elementen av kursen behandlas också hälsoaspekterna av utomhuspedagogik, olika lärstilar och vikten av en varierad utomhusmiljö för koncentration, lärande, hälsa och motorisk utveckling.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker mestadels I utomhusmiljön med naturlandskapet som utgångspunkt. Arbetsformerna varierar och består av experimentellt fältarbete och – analys, exkursioner, föreläsningar, seminarier, studiebesök, litteraturstudier, individuellt arbete och självstudier.
Examination
Studenterna examineras genom skriftliga och muntliga individuella uppgifter kopplade till aktiviteterna på kursträffarna. Litteraturen examineras också i litteraturseminarier.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.