Utomhuspedagogik med inriktning mot friluftsliv, fysiologi och lärande, 7.5 hp
Outdoor Education Oriented towards Leisure Time and Outdoor Activities of Children and Youth, 7.5 credits
917G10
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Anders Szczepanski, Eva KättingStudierektor eller motsvarande
Gunilla SöderbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | ST 2010 | 201026-201040 | Svenska | Uddevalla | INSTÄLLD |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XLärandemål
Efter kursen ska den studerande ha:
- kunskaper om friluftsliv, där naturupplevelse och kulturförståelse utgör grunden
- teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i och om friluftslivets fysiologi, pedagogik och didaktik
- kunskap om ledarskapets betydelse vid friluftsliv och lärande i uterummet
- kunskaper om landskapets språkliga dimension
Kursinnehåll
Utomhuspedagogikens bildningshistoriska och pedagogiska rötter ska utgöra grunden tillsammans med friluftslivets fysiologi, pedagogik och didaktik. Basen utgörs av aktuell forskning inom områdena utomhuspedagogik och friluftsliv, friluftsliv som natur- och kulturtradition samt friluftsliv i förskola, skolbarnsomsorg och skola. Kunskapssyn, kunskapsförmedling, handlingsburen kunskap och systematiserad reflektion ingår som bärande delar i kursen. Ledarskapets betydelse belyses. Strukturering och utvärdering av vägledda friluftsaktiviteter ingår som delmoment liksom sagor och sägner knutna till landskapet.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformerna utgörs av föreläsningar, seminarier och studiebesök samt eget praktiskt arbete. Största delen av utbildningen är förlagd till olika miljöer utomhus. Uppgifterna genomförs som grupparbeten och/eller enskilda arbeten.
Examination
Examinationen sker fortlöpande genom en reflektionsuppgift knuten till aktiviteten vid varje kurstillfälle, samt kurslitteraturen. Redovisad slutuppgift krävs för godkänd kurs.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.