Naturvetenskapliga ämnen i förskolan och grundskolans tidiga år, med utomhusdidaktiska metoder, 7.5 hp
Science in Pre-School and Primary School with Outdoor Education as a Method, 7.5 credits
917G32
Huvudområde
Naturvetenskap i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Anders SzczepanskiKursansvarig
Anders SzczepanskiKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2019 | 201904-201923 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Naturvetenskap i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Lärandemål
Efter kursen ska den studerande kunna:
- redogöra för uterummets betydelse för yngre barns lärande i naturvetenskapliga ämnen
- beskriva och tillämpa olika metoder för undervisning i naturvetenskapliga ämnen i utomhusmiljöer
- redogöra för ett pedagogiskt och didaktiskt förhållningssätt till barns lärande i naturvetenskapliga ämnen, till ekologiska och biologiska samband samt till hållbar utveckling
- visa på förmågan att genom ett aktivt ledarskap stimulera barns inlärning av naturvetenskapliga ämnen.
Kursinnehåll
Kursinnehållet belyser de naturvetenskapliga ämnena och ger studenterna metoder att praktiskt tillämpa dessa ämnen i olika utomhusmiljöer. I kursen används ett utforskande arbetssätt som undervisningsform, och teorier om yngre barns inlärning av naturvetenskapliga ämnen studeras. Ett medvetet didaktiskt ledarskap och förhållningssätt i utomhusmiljö är centrala delar i kursen. Detta utvecklas genom praktiska moment men även genom koppling till aktuell forskning inom områdena utomhuspedagogik, biologi, ekologi, naturvetenskaplig omvärldsorientering samt hållbar utveckling.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen omfattar föreläsningar, seminarier, självstudier, exkursioner samt utomhusförlagd undervisning. Det praktiska arbetet förläggs i olika utomhusmiljöer och är obligatoriska moment.
Examination
Examination sker fortlöpande genom individuella, skriftliga reflektionsuppgifter som är knutna till aktiviteterna vid varje kurstillfälle, samt till kurslitteraturen. Redovisad slutuppgift, bestående av ett skriftligt utvecklingsarbete, krävs för godkänd kurs.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.