Praktisk-estetiska arbetsformer i skolan - som redskap för lärande, 7.5 hp
Practical and aesthetic teaching methods for learning in school, 7.5 credits
918G35
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Karin BertillsKursansvarig
Anja ThorstenStudierektor eller motsvarande
Åsa JärnvallKontaktinformation
Anja Thorsten
Kursansvarig
Administratör
Examinator
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Kvällstid) | HT 2025 | 202534-202603 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- använda praktisk-estetiska uttrycksformer som en metod för barns och elevers lärande
- gestalta ett ämnesinnehåll med hjälp av analoga och digitala praktisk-estetiska uttrycksformer
- reflektera, utifrån styrdokument och forskning, över hur praktisk-estetiska arbetssätt kan användas för barns och elevers lärande i skolan.
Kursinnehåll
Kursen handlar om att använda praktisk-estetiska arbetssätt för att främja och stödja barns och elevers lärande i skolan. I kursen används bild, musik, drama och rörelse integrerat med grundskolans och förskolans undervisning inom olika ämnen eller ämnesområden. I kursen ingår också reflektion över hur praktisk-estetiska arbetssätt kan användas för barns och elevers lärande i skolan utifrån styrdokument och forskning.
Undervisnings- och arbetsformer
Workshops, grupparbeten samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom obligatoriska workshops, skriftlig redovisning samt praktiskt arbete/produkt.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 3 hp | U, G |
PRE1 | Redovisning av praktiskt arbete/produkt | 4.5 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.