Textilslöjd på distans, kurs 2 - Lärandeprocesser i slöjd, 16-30hp, 15 hp
Area of Emphasis Textile Craft, Learning Process in Craft (16-30 credits), 15 credits
919G44
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Katarina JonssonKursansvarig
Katarina JonssonStudierektor eller motsvarande
Anders NarbrinkKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2020 | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
- Textilslöjd på distans, kurs 1 – Det pedagogiska slöjdrummet, 1-15hp, 15hp varav 3hp godkända.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för kunskaper om slöjdens material, redskap och hantverkstekniker med fokus på konstruktion och sömnad
- använda slöjdens material, redskap och hantverkstekniker i praktiskt arbete med fokus på konstruktion och sömnad
- använda manuella metoder inom mönsterkonstruktion samt ha kännedom om cadbaserade metoder inom mönsterkonstruktion
- använda manuella såsom digitala metoder inom formgivning för textil
- visualisera och kommunicera formidéer i två- och tredimensionella skisstekniker
- presentera och motivera sina överväganden och val avseende slöjdens material, tekniker och processer
- redogöra för slöjdämnets roll ur aspekter som miljö, ekonomi och hållbarutveckling
- redogöra för och tillämpa ämnesdidaktiska perspektiv på slöjdundervisning
- identifiera och beskriva arbetsprocesser i slöjd i relation till aktuell forskning inom ämnesområdet
- granska och kommentera vetenskaplig litteratur inom slöjd, hantverk och slöjdundervisning
Kursinnehåll
Kursen innehåller praktiskt, laborativt arbete med konstruktion samt olika sömnadstekniker, huvudsakligen inom maskinsömnad. Studenten arbetar med manuell mönsterkonstruktion med fokus på klädsömnad och personligt utformade tredimensionella mönster samt har kännedom om datoriserad/cadbaserad mönsterkonstruktion med fokus på industriell framställning av mönster.
Ett annat moment är materialkunskap kopplat till tyger och dess industriella framställning. Inom formgivning arbetar studenten med olika två- och tredimensionella skisstekniker, kropp och proportioner, färg och form, visuell presentation och utställningslayout. Kursen har en övergripande inriktning mot slöjdrelaterade konsument- och miljöfrågor med fokus på hållbar utveckling. Studenten gör litteraturstudier om forskning kring slöjd och hantverk, samt bearbetar aktuell slöjdpedagogisk forskning, nationella utvärderingar och styrdokument. Villkor och förutsättningar för att organisera och leda undervisning i slöjd bearbetas i kursen. Kursen innehåller VFU där studenten diskuterar och planerar introduktioner av arbeten inom slöjdundervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen har ett problemorienterat arbetssätt och genomförs i distansform med tre fysiska träffar. Studenter inom textil och trä och metall arbetar både med gemensamma och enskilda uppgifter.
Mellan kursträffarna genomför studenterna egna slöjduppgifter inom ämnesområdet och ämnesdidaktiken och kommunicerar med varandra samt kursledaren via IKT.
Undervisningen bedrivs i form av litteraturstudier, föreläsningar, handledning, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning, studiebesök samt praktiskt arbete enskilt och i grupp.
Examination
Examinationen sker individuellt genom skriftlig, muntlig och visuell redovisning, samt uppvisande av tillämpade didaktiska lärarförmågor.
För VG på hel kurs krävs minst 8hp VG.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRE1 | Redovisning av produkt/praktiskt arbete: visuell, skriftlig och muntlig presentation | 5 hp | U, G, VG |
PRE2 | Redovisning av produkt/praktiskt arbete: visuell, skriftlig och muntlig presentation | 5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig redovisning lärandeprocesser i slöjd | 3.5 hp | U, G, VG |
TDLF | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 1.5 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.