Verksamhetsförlagd utbildning i engelska (28-30 hp), 2.5 hp
English, Teaching Practise (28-30 cr), 2.5 credits
91ENV7
Huvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursansvarig
Lars LiljegrenStudierektor eller motsvarande
Lars JämterudKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång engelska, 270 hp (Ingång engelska) | 2 (VT 2019) | 201915-201917 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång matematik, 270 hp (Ingång matematik) | 2 (VT 2019) | 201915-201917 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå och områdesbehörighet 6c. Kursen förutsätter dessutom kurserna Kunskapsbedömning och betygssättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, samt godkända kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, eller motsvarande.
Förkunskapskraven ska vara uppfyllda vid terminsstart den aktuella terminen.
För att få påbörja den verksamhetsförlagda utbildningen krävs också att studenten har bekräftat till VFU-koordinator att studenten har för avsikt att genomföra VFUn den aktuella terminen. Bekräftelsen ska ske terminen innan genomförandet av VFUn för att anskaffning av handledare ska kunna ske.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- med utgångspunkt från styrdokument för å.k. 7-9, planera, genomföra och redovisa undervisningsmoment som innehåller muntlig kommunikation
- reflektera över egna undervisningsinsatser samt utifrån självreflektionen och konstruktiv kritik
från andra dra relevanta slutsatser för den framtida yrkesrollen
- på grundläggande nivå anpassa undervisningen till elevernas ålder och förutsättningar
- kunna redogöra för och motivera hur ämnesinnehållet kan hanteras i relation till exempelvis genus, klass, etnicitet och normalitet/avvikelser
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning som består av praktisk tillämpning av olika lärarförmågor. Den studerande tränar på att planera, organisera och utföra undervisning i engelska i å.k. 7-9. Den studerande övar på att anpassa undervisningen till elevernas ålder och förutsättningar, samt reflekterar tillsammans med handledaren över den egna lärarrollen.
Under VFUn auskulterar och undervisar studenten även i sitt andra ämne/-n.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning, seminarier och självständiga studier.
Examination
Examinationen sker genom uppvisande av tillämpade didaktiska lärarförmågor och muntlig och skriftlig redovisning.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
PROVKODER:
RAP1 Rapport: Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Oral
Communication in the Classroom. 1.5 hp U-G
Paper: Oral presentation based on written report: Oral Communication
in the Classroom
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 1 hp U-G
Applied Didactic Teaching Skills
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grand av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana tillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.