Historia (1-15 hp), 15 hp
History (1-15 cr), 15 credits
91HI17
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Björn Ivarsson LiliebladKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång historia, 270 hp (Ingång historia) | 2 (VT 2017) | 201704-201713 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Hi A samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning och betyssättning, 7.5 hp samt Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för historieämnets framväxt som skolämne och universitetsämne.
- diskutera fakta och tolkningar av historiska sammanhang.
- redogöra för huvuddragen i den historiska utvecklingen under antik tid och medeltid, särskilt ur ett västerländskt och ett nordiskt perspektiv.
- beskriva antikens och medeltidens förändringar utifrån politiska, ekonomiska, kulturella och sociala perspektiv.
- identifiera huvuddragen i styrdokumenten rörande skolämnet historia i grundskolan.
- utforma en lektionsplanering avsedd för historieämnet i grundskolan.
Kursinnehåll
Introduktion till historievetenskap
Kursen ges en allmän orientering i olika historiesyner, historiska teorier och perspektiv såsom genus, klass och etnicitet där studenten läser, strukturerar, skriver och diskuterar det aktuella kunskapsstoffet. Vidare ges en översikt av historievetenskapliga forskningsmetoder. Inom momentet belyses även historievetenskapens framväxt och hur historien används.
Antiken - medeltiden
Studenten studerar och jämför händelser och samhällsutveckling med utgångspunkt från de tidiga kulturerna i medelhavsområdet, den tidiga medeltidens feodala och kristna samhällen, Europas kris samt framväxten av en byråkratisk furstemakt. Huvuddragen i de nordiska ländernas historia från äldsta tid behandlas med betoning på Sverige.
Ämnesdidaktik
Parallellt med det ämnesteoretiska epokvisa kursmomentet genomförs en serie didaktiska seminarier kring förutsättningar för historieundervisning i grundskolan där studenten studerar och diskuterar styrdokument, elevers och lärares relation till historia, historieämnets utveckling samt källmaterial och läromedel.
Undervisnings- och arbetsformer
Litteraturstudier, föreläsningar, seminarier samt genom gruppvisa diskussioner.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig individuell salstentamen, hemtentamen och skriftlig redovisning individuellt samt muntlig redovisning i grupp.
PROVKODER:
UPG1 Introduktion till historievetenskap 1,5hp U-G
MRE4 Antiken – muntlig redovisning 0,5hp U-G
STN2 Antiken – hemtentamen 4,0hp U-VG
MRE5 Medeltiden – muntlig redovisning 0,5hp U-G
STN3 Medeltiden – salstentamen 4,0hp U-VG
SRE2 Ämnesdidaktik – skriftlig redovisning 4,5hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.