Matematik: Didaktik 1, 5.5 hp
Mathematcis Education 1, 5.5 credits
91MAD1
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång matematik, 270 hp (Ingång matematik) | 1 (HT 2017) | 201738-201751 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång matematik, 300 hp (Ingång matematik) | 1 (HT 2017) | 201738-201751 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Områdesbehörighet 6c (Engelska B, Samhällskunskap A) och Ma D eller områdesbehörighet A6c (Samhällskunskap 1b/1a1+1a2) och Matematik 4 eller motsvarande. Genomgången 975G01, Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5hp eller motsvarandeLärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
-redogöra för ämnesdidaktiska aspekter av för skolan centrala
begrepp, operationer, satser och metoder inom aritmetik, algebra
och funktionslära
-utifrån gällande läro- och kursplaner redogöra för och
analysera mål och innehåll i skolans matematik och relatera dessa
till teoretiska framställningar av matematiska begrepp och
metoder
-redogöra för och jämföra olika sätt att se på
kunskapsbegreppet i matematik som disciplin och som skolämne
-resonera kring elevers föreställningar om och sätt att tillägna
sig grundläggande matematiska begrepp och färdigheter inom
funktionslära och algebra
-söka, översiktligt sammanställa och redovisa resultat från
skolrelevant matematikdidaktisk forskning
-diskutera och redogöra för några olika aspekter av IKT-
användning i matematikundervisningen, speciellt användandet och
integrering av responssystem
-grunderna i något av de tekniska hjälpmedlen MATLAB,
Mathematica, Maple och GeoGebra
Kursinnehåll
I kursen gör studenten ämnesdidaktiska analyser av skolrelevanta
matematiska begrepp och metoder med fokus på multipla
representationer och förklaringsmodeller. Studenten
problematiserar relationen mellan matematiken i skolan och i
samhället, samt diskuterar matematik som vetenskaplig disciplin
och som skolämne med koppling till mål och innehåll i skolans
matematik utifrån gällande läro- och kursplaner såväl som
samhället i stort. Några teoretiska perspektiv på kunnande och
lärande i matematik behandlas.
Studenten arbetar även med symbolbehandlande datorprogram
och andra tekniska hjälpmedel såsom MATLAB, Mathematica,
Maple, GeoGebra och applikationer till smarta telefoner och
surfplattor, samt planerar undervisning som integrerar sådana
tekniska hjälpmedel.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten samt självständiga studier
Examination
Kursen examineras genom skriftlig redovisningDen som godkänts i
prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
SRE1 Skriftlig redovisning: Ämnesdidaktisk analys, 1 hp (U,G, VG)
SRE2 Skriftlig redovisning: Ämnesdidaktisk rapport, 1,5 hp (U,G,
VG)
SRE3 Skriftlig redovisning: Ämnesdidaktisk rapport, 3 hp (U,G,
VG)
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Matematiska institutionenDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.