Matematik: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Mathematics: Teaching Practice, 6 credits
91MAV9
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång matematik, 270 hp (Ingång matematik) | 2 (VT 2017) | 201712-201717 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgången kurs Allmändidaktik, 5 hp, samt genomgångna kurser om 40 hp i matematik varav Matematik: didaktik 1, 5.5 hp och Matematik: verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp med godkänt resultat. Kursen förutsätter dessutom att man samtidigt läser, eller tidigare läst Matematik:didaktik 2, 6 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- planera undervisning inom enskilda moment i skolans matematik utifrån styrdokument
- genomföra undervisning inom enskilda moment i skolans matematik med stöd av handledaren
- utvärdera undervisning inom enskilda moment i skolans matematik utifrån styrdokument
- beskriva och diskutera kunskapsbedömning i matematik i det aktuella undervisningsområdet
- använda och utvärdera undervisningsmaterial och laborativa arbetsformer, inklusive digitala verktyg inom det aktuella undervisningsområdet
- diskutera hur ämnesinnehållet kan hanteras i relation till elevgruppens olika förutsättningar
- visa ett empatiskt och ansvarsfullt beteende
- samarbeta och interagera med elever och handledare
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning med praktisk tillämpning av olika lärarförmågor: övning på att planera, organisera och genomföra undervisning i matematik i åk 7-9 och därvid anpassa undervisningen till elevernas ålder och förutsättningar. Tillsammans med handledaren reflekterar den studerande över den egna lärarrollen med koppling till teoretiska perspektiv på undervisning och lärande i matematik, matematikundervisningens sociala dimensioner, elever med särskilda behov i matematik samt arbetsformer och laborativa/tekniska hjälpmedel.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning, handledning och självstudier.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor samt skriftlig redovisning.
PROVKODER:
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGInstitution
Matematiska institutionenDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.