Matematik: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Mathematics: Teaching Practice, 6 credits
91MAV9
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Peter FrejdKursansvarig
Peter FrejdStudierektor eller motsvarande
Jesper ThorénKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L2A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång matematik, 240 hp (Ingång matematik) | 2 (VT 2022) | 202204-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå, Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2 Matematik 4 eller Matematik D, samt alla tidigare VFU-kurser i studiegången godkända. Förkunskapskraven ska vara uppfyllda vid terminsstart den aktuella terminen. För att få påbörja den verksamhetsförlagda utbildningen krävs också att studenten har bekräftat till VFU-koordinator att studenten har för avsikt att genomföra VFU:n den aktuella terminen. Bekräftelsen ska ske terminen innan genomförandet av VFU:n.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- planera undervisning inom enskilda moment i skolans matematik utifrån styrdokument
- genomföra undervisning inom enskilda moment i skolans matematik med stöd av handledaren
- utvärdera undervisning inom enskilda moment i skolans matematik utifrån styrdokument
- beskriva och diskutera kunskapsbedömning i matematik i det aktuella undervisningsområdet
- använda och utvärdera undervisningsmaterial och laborativa arbetsformer, inklusive digitala verktyg inom det aktuella undervisningsområdet
- diskutera hur ämnesinnehållet kan hanteras i relation till elevgruppens olika förutsättningar
- visa ett empatiskt och ansvarsfullt beteende
- samarbeta och interagera med elever och handledare
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning med praktisk tillämpning av olika lärarförmågor: övning på att planera, organisera och genomföra undervisning i matematik i åk 7-9 och därvid anpassa undervisningen till elevernas ålder och förutsättningar. Tillsammans med handledaren reflekterar den studerande över den egna lärarrollen med koppling till teoretiska perspektiv på undervisning och lärande i matematik, matematikundervisningens sociala dimensioner, elever med särskilda behov i matematik samt arbetsformer och laborativa/tekniska hjälpmedel.
Under VFUn auskulterar och undervisar studenten även i sitt andra ämne/-n.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning, handledning och självstudier.
Examination
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Matematiska institutionenKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TSLF | Tillämpade sociala lärarförmågor | 2 hp | U, G |
TDLF | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 4 hp | U, G, VG |
På kursen ges betyget Väl godkänd eller Godkänd
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.