Svenska (1-30 hp), 30 hp
Swedish (1-30 cr), 30 credits
91SV13
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Maritha JohanssonKursansvarig
Maritha JohanssonStudierektor eller motsvarande
Maritha JohanssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång matematik, 270 hp (Ingång matematik) | 2 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång svenska, 270 hp (Ingång svenska) | 2 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång matematik, 300 hp (Ingång matematik) | 2 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 2 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå samt områdesbehörighet 6c, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för svenska språkets grammatiska struktur på olika nivåer genom användning av relevanta språkvetenskapliga begrepp
- redogöra för och tillämpa normer och regler för skriven svenska
- förklara lärarens ansvar för språkriktighet med stöd i forskningsbaserad litteratur
- redogöra för hur språkliga strukturer på ord-, fras- och satsnivå kan tillämpas i ett språkutvecklande arbete
- översiktligt redogöra för svenska språkets historiska utveckling
- redogöra för språkförhållanden i Sverige och Norden avseende språklagstiftning, dialekter, minoritetsspråk och grannspråk
- redogöra för centrala begrepp och teorier avseende barns och ungdomars språkutveckling
- redogöra för och resonera om det svenska språkets variation avseende socioekonomiska och sociala faktorer som kön, ålder och etnicitet
- redogöra för i huvudsak den västerländska litteraturens utveckling från äldsta tid till idag
- utifrån olika perspektiv analysera och tolka litterära texter från skilda tider och i olika genrer
- redogöra för och använda grundläggande litteraturteoretiska begrepp och perspektiv
- beskriva och problematisera litteraturens skiftande former och förutsättningar i relation till kulturella, teknologiska och samhälleliga förändringar
- hantera analoga och digitala presentationsformer
Kursinnehåll
Kursen innehåller grundläggande studier av svenska språkets grammatik och ordbildning. I kursen övas studentens förmåga att analysera språkliga strukturer på olika nivåer. Normer för talad och skriven svenska diskuteras. I kursen behandlas även hur svensklärare kan tillämpa grammatiska kunskaper på ord-, fras- och satsnivå i ett språkutvecklande arbete. Barns och ungdomars språkutveckling problematiseras och diskuteras. Svensk språkhistoria studeras översiktligt, liksom språklig variation som är beroende av sociala, ekonomiska och geografiska faktorer. Dessutom studeras de språkförhållanden som råder i Sverige och övriga Norden.
Grundläggande litteraturteoretiska begrepp och perspektiv studeras liksom de viktigaste perioderna, strömningarna, skolbildningarna och genrerna i den västerländska litteraturhistorien från äldsta tid till idag. Skönlitteraturen studeras i relation till samhället och studenterna undersöker dess institutionella, kulturella och teknologiska förutsättningar. Dessutom diskuteras och problematiseras litteraturhistorieskrivningars nationsskapande och kanonformerande funktion utifrån aspekter som genus, klass och etnicitet. I kursen relateras det teoretiska innehållet till didaktiska och metodiska konsekvenser och tillämpningar i skolan. Den studerande orienterar sig i analoga och digitala presentationsformer.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar, samt arbete i grupp och enskilt.
Obligatoriska moment: seminarier
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning, salstentamen, hemtentamen och obligatoriska moment.
För Väl godkänt krävs Väl godkänt på minst 50 % av de VG-grundande poängen inklusive antingen STN4 eller STN5.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN5 | Skriftlig tentamen, salstentamen: litteraturhistoria 2 | 4.5 hp | U, G, VG |
STN4 | Skriftlig tentamen, salstentamen: litteraturhistoria 1 | 4.5 hp | U, G, VG |
STN3 | Skriftlig tentamen, hemtentamen: språksociologi | 4.5 hp | U, G, VG |
STN2 | Skriftlig tentamen, salstentamen: språkhistoria | 3 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig tentamen, salstentamen: grammatik | 5 hp | U, G, VG |
SRE3 | Skriftlig redovisning: ungdomslitteratur | 3 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig redovisning: litterär textanalys | 2 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning: reflektionsuppgift, språkfrågor | 2 hp | U, G |
PRE1 | Redovisning av litterär textanalys | 1 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning: grammatikdidaktik | 0.5 hp | U, G |
OBL2 | Obligatorisk närvaro seminarier delkurs 1: Grammatik | 0 hp | D |
OBL3 | Obligatorisk närvaro delkurs 2: Språkhistoria, Språksociologi | 0 hp | D |
OBL4 | Obligatorisk närvaro delkurs 3: Litteratur | 0 hp | D |
Böcker
Litteraturlista finns under Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litteraturlista Svenska 1-30 | Litteraturlista Svenska 1-30.pdf |