Trä- och metallslöjd (1-15 hp), 15 hp
Wood and Metal Craft (1-15 cr), 15 credits
91TM17
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anders NarbrinkKursansvarig
Anders NarbrinkStudierektor eller motsvarande
Anders NarbrinkKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång trä- och metallslöjd, 270 hp (Ingång trä- och metallslöjd) | 2 (VT 2017) | 201704-201713 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning och betyssättning, 7.5 hp samt Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för kunskaper om slöjdens material, redskap, verktyg och tekniker med fokus på formning i trä och metall
- använda slöjdens material, redskap, verktyg och tekniker i praktiskt arbete med formning i trä och metall
- tillämpa begrepp och kunskaper inom form- och färglära
- visualisera och kommunicera formidéer med hjälp av varierande skisstekniker
- identifiera och använda centrala begrepp relaterade till slöjd och slöjdundervisning
- beskriva och reflektera över några ämnesdidaktiska perspektiv på slöjdundervisning
- tillämpa ett reflekterande förhållningssätt till slöjdens material, tekniker och processer i eget och andras arbete
- reflektera över sin egen identitet och kulturella tillhörighet i relation till slöjd och hantverk
- redogöra för slöjdens utveckling som skolämne i Sverige
Kursinnehåll
Kursen innehåller praktiskt arbete med slöjdtekniker för formning i trä och metall. Dessutom bearbetas arbetsmiljöfrågor, hantering och skötsel av handverktyg, samt materiallära med inriktning på egenskaper hos trä respektive metall. Arbetet med formgivning fokuseras på begrepp inom form- och färglära samt färdighetsträning med skisstekniker i två och tre dimensioner. Studenten laborerar med variationer av material och tekniker i olika tillämpningar samt övas i att motivera sina överväganden och val i arbetet. Under kursen arbetar studenten kontinuerligt med didaktiska och metodiska frågeställningar och reflekterar över hur den egna kunskapen kan omsättas i grundskolans slöjdundervisning. I kursen bearbetas definitioner och tillämpningar av begrepp för slöjd och slöjdundervisning. Studenten diskuterar också relationen mellan produkt och process samt begreppet kvalitet i samband med egna tillämpningsuppgifter. I kursen belyses aspekterna identitet och kulturell tillhörighet i förhållande till estetiska uttryck. Ett annat kursmoment är skolslöjdens historiska utveckling i Sverige. Kursen innehåller fältstudier där studenten gör observationer inom ett anvisat kunskapsområde och skriver en strukturerad text.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, studiebesök, seminarier, handledning, praktiskt arbete och fältstudier. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, i såväl lärarledda som självständiga former.
Examination
Examinationen sker individuellt genom skriftlig, muntlig och visuell redovisning.
PROVKODER:
PRE4 Redov av praktiskt arb: muntlig & visuell presentation, trä, 5hp, UV
PRE5 Redov av praktiskt arb: muntlig & visuell pres, metall, 2.5hp, UV
PRE6 Redov av praktiskt arb: muntlig & visuell pres, formgivning, 2.5hp, UV
SRE2 Skriftlig redovisning, portfölj med reflektioner, 3,5hp, UV
RAP1 Skriftlig rapport utifrån fältstudier, 1,5hp, UV
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.