Idrott och hälsa: Identitet och inkludering, 7.5 hp

Physical Education: Identity and inclusion, 7.5 credits

923G21

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Kontaktinformation

Anna Martin, studievägledare

Fredrik La Fleur, administratör

Raheb Muftee, kursansvarig

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Veckoslut) HT 2024 202434-202503 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • metodiskt utveckla, anpassa och utvärdera undervisningsmoment 
  • reflektera över didaktiska frågeställningar, kopplat till skolans och lärarens uppdrag att skapa en inkluderande lärmiljö
  • diskutera och problematisera ämnet idrott och hälsa med koppling till normer om kropp och identitet samt dessas betydelse för olika didaktiska ställningstaganden
  • tillämpa aktuella styrdokument inom området.

Kursinnehåll

Kursen fokuserar på identitet, inkludering, normer, anpassad undervisning samt didaktisk reflektion. I kursen tränas den egna förmågan att reflektera kring hur ämnet idrott och hälsa kan tillgängliggöras utifrån olika elevers behov. I kursen tränas att planera, genomföra, anpassa och utvärdera lektionsmoment, med fokus på olika elevers behov och med utgångspunkt i styrdokument för grundskolans årskurs 7-9. 

Undervisnings- och arbetsformer

Praktiska pass, föreläsningar, workshops, självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig, muntlig och praktisk redovisning samt litteraturseminarium.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM1 Seminarium 1 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning 1.5 hp U, G
PRE1 Praktisk redovisning 3 hp U, G
MRE1 Muntlig redovisning 2 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.