Idrott och hälsa: Identitet och inkludering, 7.5 hp
Physical Education: Identity and inclusion, 7.5 credits
923G21
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursKontaktinformation
Anna Martin, studievägledare
Fredrik La Fleur, administratör
Kursansvarig
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Veckoslut) | HT 2024 | 202434-202503 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- metodiskt utveckla, anpassa och utvärdera undervisningsmoment
- reflektera över didaktiska frågeställningar, kopplat till skolans och lärarens uppdrag att skapa en inkluderande lärmiljö
- diskutera och problematisera ämnet idrott och hälsa med koppling till normer om kropp och identitet samt dessas betydelse för olika didaktiska ställningstaganden
- tillämpa aktuella styrdokument inom området.
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på identitet, inkludering, normer, anpassad undervisning samt didaktisk reflektion. I kursen tränas den egna förmågan att reflektera kring hur ämnet idrott och hälsa kan tillgängliggöras utifrån olika elevers behov. I kursen tränas att planera, genomföra, anpassa och utvärdera lektionsmoment, med fokus på olika elevers behov och med utgångspunkt i styrdokument för grundskolans årskurs 7-9.
Undervisnings- och arbetsformer
Praktiska pass, föreläsningar, workshops, självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig, muntlig och praktisk redovisning samt litteraturseminarium.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM1 | Seminarium | 1 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
PRE1 | Praktisk redovisning | 3 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.