Teknik för lärare i årskurs 7-9: Teknik och design, 15 hp
Teaching Technology Grades 7-9: Design and technology, 15 credits
926G12
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Johan SvenningssonKursansvarig
Johan SvenningssonStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2025 | 202534-202603 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FFörkunskapskrav
- Teknik för lärare i åk 7-9: Tekniska system 15hp med minst 6hp godkända
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera tekniska problem och föreslå lösningar på dessa, samt överföra dessa idéer till konkret form genom att utnyttja de moment som designprocessen omfattar
- förklara hur designideal förändrats över tid och vilka faktorer som har påverkat förändringarna, i samspel mellan människa, teknik, samhälle och miljö
- diskutera kursens innehåll i ett ämnesdidaktiskt perspektiv och i förhållande till grundskolans senare år
- tillämpa designteori som analysverktyg vid teknikstudier och egna projekt.
Kursinnehåll
Designbegreppet problematiseras och fördjupas. Teknikutvecklingsarbetets olika moment tas upp. I kursen görs ett individuellt designprojekt. En central del av kursen är analys av värderingar och faktorer som öppet eller dolt påverkar utformningen av en teknisk produkt eller ett system avseende områden som genus, kulturell acceptans, ekonomi och ergonomi. Vidare behandlas produkters estetiska, affektiva, kommunikativa och sociala funktioner. Både modernt utvecklad teknik och ett historiskt perspektiv på olika designideal behandlas i kursen. Alla kursens moment belyses ur ett didaktiskt perspektiv i förhållande till grundskolans senare år.
Undervisnings- och arbetsformer
Självständiga studier, seminarier, konstruktionsövningar och föreläsningar.
Undervisningen omfattar såväl individuella som gruppvisa moment.
Examination
Kursen examineras individuellt genom visuell redovisning samt muntliga och skriftliga redovisningar.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VRE1 | Visuell redovisning | 7.5 hp | U, G, VG |
MRE1 | Muntlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
MRE2 | Muntlig redovisning | 1 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 4.5 hp | U, G |
POR1 | Skriftlig sammanställning av kurs | 0.5 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.