Biologi (46-60 hp), 15 hp
Biology (46-60), 15 credits
92BI41
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Agneta JohanssonStudierektor eller motsvarande
Agneta Johansson| Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång biologi, 300 hp (Ingång biologi) | 3 (HT 2017) | 201744-201751 | Svenska | Linköping, Valla | V | 
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
 
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Bi B, Ke A, Ma C samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, Biologi 1-15 hp, Biologi 16-30 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- diskutera grundläggande principer kring frågan ”vad är ett 
djur?”
- redogöra för djurens morfologi
- redogöra för systematiska principer och djurrikets klassificering
- redogöra för anatomi samt funktion hos organ och 
organsystem hos djur med fokus på människan
- identifiera och förklara centrala fysiologiska principer i olika 
organsystem
- reflektera över undervisningen i sex och samlevnad 
- kunna planera och genomföra en för ämnet relevant laboration 
vilken presenteras i en vetenskaplig rapport.
- demonstrera ett didaktiskt kunnande vid laborativt arbete inom 
fysiologi utifrån ämnes
didaktisk forskningslitteratur
Kursinnehåll
Kursen behandlar djurrikets sammansättning och mångfald 
belyst med hjälp av modern systematik, morfologi och 
funktioner. Även djurgruppernas historiska utveckling behandlas 
samt grundläggande embryologi. Djurriket exemplifieras med: 
protozoer, svampdjur, nässeldjur, plattmaskar, rundmaskar, 
ringmaskar, blötdjur, leddjur, tagghudingar och ryggsträngsdjur 
inkl ryggradsdjur. Att redogöra för människans fysiologi 
omfattade jämförande och funktionell anatomi och fysiologi. 
Inslag med reflektion över undervisning i sex och samlevnad, 
alkohol, narkotika och tobak. En fysiologilaboration planeras och 
utförs utifrån ett didaktiskt perspektiv. För att utveckla den egna 
lärarprofessionaliteten reflekterar över och utvärderar den 
studerande sin egen och andras planering och genomförandetav 
laborationen.
En skriftlig inlämningsuppgift där studenten får använda sina 
kunskaper i fysiologi då ett valt fysiologiskt problem löses och 
fysiologiska principer identifieras i problemlösningen. 
Naturvetenskapligt arbetssätt tillämpas. Vetenskapsteori och 
vetenskapshistoria behandlas.
Den studerande reflekterar över naturvetenskap som 
allmänbildning och kultur, inklusive attityder till naturvetenskap 
och dess roll i samhället. Hanterar sökning av, samt läsaer, 
naturvetenskaplig didaktisk forskningslitteratur.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av självstudier, föreläsningar, 
laborationer, grupparbete och seminarier.
Examination
Examinationen sker genom skriftlig salstentamen, redovisning av laboration, skriftlig och muntlig redovisning 
PROVKODER
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen zoologi: morfologi och systematik 4.5 hp (U-VG)
LAB1 Laboration: muntlig och skriftlig redovisning morfologi och systematik 1.5 hp (U-G)
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen zoologi: fysiologi 4.0 hp (U-VG)
LAB2 Laboration och skriftlig rapport: fysiologi 1.0 hp (U-G) 
SRE1 Skriftlig inlämningsuppgift: fysiologi 1.0 hp (U-G)
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag, ämnesdidaktik 3.0 hp (U-G)
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.