Biologi (46-60 hp), 15 hp
Biology (46-60 cr), 15 credits
92BI41
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Eva Mattsson, Matthias LaskaKursansvarig
Eva Mattsson, Matthias LaskaStudierektor eller motsvarande
Agneta JohanssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång biologi, 300 hp (Ingång biologi) | 3 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Biologi (1-30 hp) med minst 7,5 hp godkända
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för djurs morfologi
- redogöra för systematiska principer och djurrikets klassificering
- identifiera och redogöra för uppbyggnad och fysiologisk funktion hos organ och organsystem
- lösa ett fysiologiskt problem samt kunna identifiera och beskriva en fysiologisk princip som är relevant för det aktuella problemet
- förklara och identifiera fysiologiska funktioner genom att dra slutsatser av experiment
- planera, utföra och diskutera ett praktiskt skolmoment
- utföra en djurdissektion.
Kursinnehåll
Kursen behandlar djurrikets sammansättning och mångfald belyst med hjälp av modern systematik, morfologi och funktioner.
Djurgruppernas morfologi belyses med hjälp av djurdissektioner. Djurriket exemplifieras med: nässeldjur, ringmaskar, blötdjur, leddjur, tagghudingar och ryggsträngsdjur inkl. ryggradsdjur.
I kursen studeras olika organ och organsystems uppbyggnad och fysiologiska funktioner hos nervsystemet, sinnesorgan, blod, cirkulation, respiration, muskler, hormoner och utsöndring.
I kursen ingår att lösa ett fysiologiskt problem där fysiologiska principer identifieras individuellt i problemlösningen.
I kursen behandlas även sexualitet- och samtyckesundervisning.
I kursen appliceras kunskaper i fysiologi och/eller anatomi genom att planera och utföra ett praktiskt skolmoment. Uppgiften diskuteras på ett seminarium.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av självstudier, föreläsningar, laborationer, grupparbete och seminarier.
Examination
Examinationen sker genom skriftliga salstentamina, redovisning av laboration, skriftliga redovisningar samt muntlig redovisning.
För VG på kursen krävs VG på samtliga skriftliga salstentamina.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriska moment: seminarier och didaktikmoment | 3 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig inlämningsuppg: fysiologi | 1 hp | U, G |
LAB2 | Laboration och skriftlig rapport: fysiologi | 1 hp | U, G |
STN2 | Skriftlig tentamen: salstentamen zoologi; fys | 4 hp | U, G, VG |
LAB1 | Laboration: muntl o skriftl redov morf o systematik | 1.5 hp | U, G |
STN1 | Skriftlig tentamen: salstentamen zoologi; morf o systematik | 4.5 hp | U, G, VG |
Kompletterande litteratur
Övrigt
Hickman, Keen, Eisenhour, Larson, I'Anson: Integrated Principles of Zoology, 17th ed, 2017 ISBN: 978-1-259-25349-2
Silverthorn, D.U. Human Physiology: An integrated approach (Global edition) 8th ed ISBN: 978-1-292-25954-3
Kompendiematerial från institutionen.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.