Biologi: verksamhetsförlagd utbildning (38-45 hp), 7.5 hp

Biology: Teaching Practice, 7.5 credits

92BIV9

Huvudområde

Biologi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Agneta Johansson

Kursansvarig

Agneta Johansson

Studierektor eller motsvarande

Agneta Johansson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L2A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång biologi, 240 hp (Ingång biologi) 3 (HT 2025) 202539-202543 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Biologi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

GXX

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9

Förkunskapskrav

Biologi (1-30 hp) med minst 7,5 hp godkända, samt alla tidigare VFU-kurser enligt studiegången godkända. 

Förkunskapskraven ska vara uppfyllda vid terminsstart den aktuella terminen.

För att få påbörja den verksamhetsförlagda utbildningen krävs också att studenten har bekräftat till VFU-koordinator att studenten har för avsikt att genomföra VFU:n den aktuella terminen. Bekräftelsen ska ske terminen innan genomförandet av VFU:n.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • planera ett avgränsat arbetsområde i biologi utifrån gällande styrdokument och ämnesdidaktiska teorier och modeller
  • genomföra och leda planerad undervisning i biologi och anpassa undervisningen till rådande förutsättningar och till elevernas behov
  • utvärdera och följa upp planerad och genomförd undervisning i biologi och reflektera över elevernas lärande
  • diskutera dokumentation och bedömning av elevers kunskap och lärande i biologi med handledaren
  • agera ansvarsfullt utifrån skolans värdegrund
  • ta initiativ i den pedagogiska verksamheten
  • visa självinsikt och lyhördhet för konstruktiv kritik.

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i biologi där olika tillämpade lärarförmågor övas. Den studerande tränar på att planera, organisera och genomföra ett område i biologi. Den studerande reflekterar över olika former av kunskapsbedömning samt övar på att bedöma elevers kunskaper i biologi. Den studerande övar även på att anpassa undervisningen till elevernas förutsättningar, samt reflekterar tillsammans med handledaren över den egna lärarrollen. 

Under VFU:n auskulterar och undervisar studenten även i sitt andra ämne.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning samt seminarium och självstudier. 

Examination

Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor samt muntlig redovisning med skriftligt underlag.

Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

För alla kurser oavsett betygsskala gäller följande:

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

För kurser med tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid satstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Kursen reviderad 2019-09-10; Dnr LiU-2019-02897

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för fysik, kemi och biologi
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
TDL1 Tillämpade didaktiska lärarförmågor 5 hp U, G, VG
TSL1 Tillämpade sociala lärarförmågor 2 hp U, G
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: kunskapsbedömn. 0.5 hp U, G

Kompletterande litteratur

Övrigt

Björn Andersson: Elevers tänkande om naturvetenskap (denna bok används även inom ramen för kurser i kemiämnet)
Aktuella forskningsartiklar inom biologididaktik

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.