Verksamhetsförlagd utbildning i engelska (28-30 hp), 2.5 hp
English: Teaching Practise (28-30), 2.5 credits
92E1V7
Huvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17HI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia | 4 (VT 2016) | Svenska | Linköping | ||
L17MA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik | 4 (VT 2016) | Svenska | Linköping | V | |
L17SA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap | 4 (VT 2016) | Svenska | Linköping | V | |
L17SV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska | 4 (VT 2016) | Svenska | Linköping | ||
L17TE | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd | 4 (VT 2016) | Svenska | Linköping | ||
L17TM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd | 4 (VT 2016) | Svenska | Linköping | V |
Huvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning och betyssättning, 7.5 hp samt Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, samt Ingångsämne 1-60 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- med utgångspunkt från styrdokument för å.k. 7-9, planera, genomföra och med ett självkritiskt förhållningssätt redovisa undervisningsmoment som innehåller muntlig kommunikation
- kritiskt förhålla sig till egna undervisningsinsatser samt utifrån självreflektionen och konstruktiv kritik från andra dra relevanta slutsatser för den framtida yrkesrollen
- efter analys av undervisningssituationen anpassa undervisningen till elevernas ålder och förutsättningar
- kunna redogöra för och motivera hur ämnesinnehållet kan hanteras i relation till exempelvis genus, klass, etnicitet och normalitet/avvikelser
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning som består av praktisk tillämpning av olika lärarförmågor. Den studerande tränar på att planera, organisera och utföra undervisning i engelska i å.k. 7-9. Den studerande övar på att anpassa undervisningen till elevernas ålder och
förutsättningar, samt reflekterar tillsammans med handledaren över den egna lärarrollen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning, seminarier och självständiga studier.
Examination
Examinationen sker genom uppvisande av tillämpade didaktiska lärarförmågor och muntlig och skriftlig redovisning.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
PROVKODER:
RAP1 Rapport: Muntlig redovisning med skriftligt underlag:
Oral Communication in the Classroom. 1.5 hp U-G
Paper: Oral presentation based on written report: Oral Communication in the Classroom
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 1 hp U-G
Applied Didactic Teaching Skills
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.