Verksamhetsförlagd utbildning i engelska (59-60 hp), 2 hp
English, Teaching Practise (59-60), 2 credits
92ENV4
Huvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 3 (HT 2016) | Svenska | Linköping | V |
Huvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, samt genomgången kurs 91EN11 och 91ENV1, eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera undervisning i ungdomslitteratur i engelska, utfört i en brittisk skola
- genomföra undervisning i engelsk ungdomslitteratur, utfört i en brittisk skola
- utvärdera den egna planeringen och genomförandet av undervisning i engelsk ungdomslitteratur, utfört i en brittisk skola
- tillämpa självkritik i sin redovisning av utförd undervisning i engelsk ungdomslitteratur
- dra relevanta slutsatser för sin framtida lärargärning utifrån tillägnade lärarerfarenheter, återkoppling från lärare och språkdidaktiska teorier
- analysera och göra nyanserade jämförelser mellan brittiska och svenska skolor avseende frågor om jämlikhet och jämställdhet, pedagogik och organisation språkdidaktiska teorier
- på ett objektivt sätt göra kritiska pedagogiska och organisatoriska jämförelser mellan brittiska och svenska skolor
Kursinnehåll
Den studerande undervisar i ungdomslitteratur i en engelsk skola och redovisar sina erfarenheter kopplat till kursmomentet Teaching Youth Literature, samt till egna kunskaper om det brittiska och svenska skolsystemet
Den studerande övar på att tillsammans med lärare och medstuderande reflektera kritiskt kring den egna undervisningen. Den studerande diskuterar och presenterar sina reflektioner i diskussioner och presentationer, baserat på såväl aktuell forskning som egna erfarenheter
Den studerande övar genom att tillämpa sociala och didaktiska färdigheter som måste bemästras av läraren i vardagen
Den studerande drar med grund i given återkoppling samt ovanstående punkter relevanta slutsatser för sin framtida lärargärning
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning, seminarier samt självstudier.
OBLIGATORISKA MOMENT
Skolbesök och återkopplingsseminarier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig redovisning av projekt.
PRO1 Projekt: Teaching Youth Literature in British Schools - muntlig redovisning 2 hp (U-G)
Project: Teaching Youth Literature in British Schools - Oral exam
OBL1 Obligatoriskt moment: skolbesök, 0 hp D
Mandatory prt: School Visit
OBL2 Obligatoriskt moment: återkopplingsseminarier, 0 hp D
Mandatory part: seminars
Föreligger synnerliga skäl kan kursen ersättas av motsvarande examination i en svensk skola, men detta måste i sådana fall beviljas av ämnesansvarig.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.