Franska (1-27,5 hp), 27.5 hp
French (1-27,5), 27.5 credits
92FR11
Huvudområde
FranskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ann-Sofie PerssonKursansvarig
Ann-Sofie PerssonStudierektor eller motsvarande
Mathias BrothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång engelska, 300 hp (Ingång engelska) | 3 (HT 2017) | 201734-201803 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång matematik, 300 hp (Ingång matematik) | 3 (HT 2017) | 201734-201803 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 3 (HT 2017) | 201734-201803 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
FranskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Franska steg 3, samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutat kurs skall studentent kunna
- interagera på franska i olika kommunikativa sammanhang
- uttrycka sig sammanhängande i tal på franska både om vardagliga och mera komplicerade ämnen utan grammatik- och uttalsfel som hindrar förståelsen
- formulera sig begripligt i skrift på franska både om vardagliga och mera komplicerade ämnen
- tillämpa grammatiska kunskaper i egen skriftlig produktion på franska
- använda grammatiska och fonetiska grundbegrepp
- redogöra för det franska språkets fonologiska egenskaper
- diskutera franskspråkig litteratur på franska utifrån språkliga, litterära och kulturella aspekter
- redogöra för centrala aspekter av Frankrikes samhällsutveckling och samhällsstruktur
- jämföra franskämnets nutida och historiska utformning som skolämne, universitetsämne och lärarutbildningsämne
- analysera styrdokument med avseende på bakomliggande pedagogiska synsätt och deras konsekvenser för ämnets innehåll särskilt för grundskolans senare år
- relatera olika teorier om och perspektiv på kunskap och lärande till olika delar av ämnesundervisningen inom grundskolans senare år
- analysera olika typer av läromedel, inklusive IKT, och hur de kan användas i undervisningen inom gymnasieskolan
Kursinnehåll
Kursen innehåller studier i det franska språket, kulturstudier, litteraturstudier och ämnesdidaktiska studier
Språkstudier
Studier i det franska språket består av repetition av grammatiska grundbegrepp samt systematisk genomgång av fransk grammatik med tillämpningsövningar och översättning. Ordförråd och språkliga strukturer övas i olika sammanhang. Fonetiska grundbegrepp och terminologi introduceras och en systematisk genomgång av och träning på franskans ljudsystem och intonationsmönster genomförs. Genom skriftliga övningar tränas egen skriftlig produktion på franska.
Kulturstudier
Kulturstudier innebär studier av historia, samhällsförhållanden och aktuella frågor i Frankrike. Dessutom ingår övningar i konversation och presentationsteknik med utgångspunkt i läsning av texter i olika genrer rörande kultur- och samhällsförhållanden. Genom olika typer av muntliga övningar tränas egen muntlig produktion och interaktion i gruppsamtal.
Litteraturstudier
Litteraturstudier innebär läsning, diskussion och analys av samtida litterär text från såväl litterär, kulturell som språklig och didaktisk synpunkt. Grundläggande litteraturvetenskapliga termer gås igenom och tillämpas i samband med litteraturläsningen.
Språkdidaktiska studier
I de språkdidaktiska studierna studeras franskans framväxt som skolämne på grundskolenivå, universitets- och lärarutbildningsämne. Styrdokument för de obligatoriska skolformerna analyseras i ett historiskt perspektiv och kopplas till syn på språk, undervisning och lärande. Teorier om och perspektiv på kunskap och lärande problematiseras i relation till ämnesundervisning inom grundskolans senare år. Dessutom ingår analys av olika läromedel, inklusive IKT, och diskussion av deras användning inom grundskolans senare år. Under kursens gång övas förmågan att planera, genomföra och utvärdera undervisningsuppgifter inom grundskolans senare år i enlighet med gällande styrdokument.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformer är lärstödjande seminarier, lektioner, föreläsningar litteraturstudier, grupparbeten, uttalsövningar samt självständiga studier.
Obligatoriska moment:
Deltagande i språkdidaktiska seminarier
Examination
Kursen examineras genom skriftlig salstentamen, muntlig tentamen, muntlig och skriftlig redovisning. Examination sker individuellt.
PROVKODER:
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Språkdidaktik 5 hp (U-VG)
MRE2 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Litteratur 7,5 hp (U-VG)
MRE3 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Kulturstudier 4,5 hp (U-VG)
MTN1 Muntlig tentamen: uttal 1 hp (U-G)
MTN2 Muntlig tentamen: konversation 3 hp (U-VG)
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen fonetik 0,5 hp (U-G)
STN3 Skriftlig tentamen: salstentamen grammatik 4 hp (U-VG)
STN4 Skriftlig tentamen: kontrollskrivning skriftlig språkfärdighet 2 hp (U-VG)
OBL1 Obligatoriska moment Språkdidaktiska seminarier (D)
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.