Franska: verksamhetsförlagd utbildning (56-60 hp), 5 hp
French: Teaching practice (56-50), 5 credits
92FRV7
Huvudområde
FranskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Gwenaelle ClairetStudierektor eller motsvarande
Jean AndréKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17EN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska | 4 (VT 2015) | Svenska | |||
L17MA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik | 4 (VT 2015) | Svenska | |||
L17SV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska | 4 (VT 2015) | Svenska | |||
L17TE | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd | 4 (VT 2015) | Svenska | |||
L17TM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd | 4 (VT 2015) | Svenska |
Huvudområde
FranskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c ochFranska, steg 3, samtgenomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling ochlärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp,Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund,7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne samt Franska 1-30 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera olika aspekter av pedagogiska praktiker i Sverige och i ett franskspråkigt land ur ett kontrastivt perspektiv med viss tonvikt på grundskolans senare år
- diskutera pedagogiskt ledarskap i förhållande till undervisning och lärande med fokus på grundskolans senare år
- identifiera pedagogiska dilemman samt diskutera olika typer av lösningar som används i undervisningssituationer utifrån ett kontrastivt perspektiv
- diskutera planering, genomförande och utvärdering av begränsade arbetsområden inom franskundervisning i grundskolans senare år i förhållande till elevers olika förutsättningar
- diskutera olika typer av bedömningskulturer, återkopplingsförfaranden i förhållande till franskundervisningens olika delar
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i franska inom grundskolans senare år där olika tillämpade lärarförmågor övas. Den studerande tränar på att planera, organisera och utvärdera begränsade undervisningsområden i franska på högstadiet. Den studerande övar även på att anpassa undervisningen till elevernas ålder och förutsättningar, samt reflekterar över olika aspekter av pedagogiskt ledarskap. VFU i Frankrike består huvudsakligen av observation i olika skolformer. Observationerna introduceras och följs upp i språkdidaktiska seminarier där ett stort fokus läggs på problematisering av pedagogiskt ledarskap, pedagogiska dilemman och olika lösningar av dessa.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor. Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
PROVKODER:
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 2 hp (U-G)
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 3 hp (U-G)
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.