Filosofi (31-37,5 hp), 7.5 hp
Philosophy (31-37,5 cr), 7.5 credits
92FS31
Huvudområde
Teoretisk filosofiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Martin BerzellKursansvarig
Martin BerzellStudierektor eller motsvarande
Martin BerzellKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång engelska, 300 hp (Ingång engelska) | 4 (VT 2020) | 202004-202008 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång historia, 300 hp (Ingång historia) | 4 (VT 2020) | 202004-202008 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång matematik, 300 hp (Ingång matematik) | 4 (VT 2020) | 202004-202008 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång samhällskunskap, 330 hp (Ingång samhällskunskap) | 4 (VT 2020) | 202004-202008 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 4 (VT 2020) | 202004-202008 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Teoretisk filosofiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Kursen förutsätter Filosofi (1-30 hp) varav 15 hp ska vara godkända, eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för vetenskapsteoretiska problem,
- kunna föra en principiell diskussion om metodval inom vetenskapen,
- analysera centrala teorier och skolbildningar inom det vetenskapsteoretiska området,
- använda och problematisera begrepp inom metafysik,
- kritiskt diskutera samtida metafysisk teoribildning och relatera den till dess historiska kontext,
- planera ett mindre ämnesområde för filosofiundervisningen i gymnasieskolan.
Kursinnehåll
Under kursen lär sig studenten att arbeta med vetenskapsteoretiska begrepp som lag, hypotes, hypotesprövning, orsak och förklaring. Studenten får ta del av diskussioner som förts under de senaste hundra åren. Kursen får en allmän inriktning genom att exempel och problem väljs så att olika slag av vetenskaper berörs. Problem från såväl naturvetenskap som humaniora och samhällsvetenskap behandlas av studenten.
Metafysik är frågan om verklighetens natur, och som gren av filosofin så ställer den grundläggande frågor om vad som finns. Inom kursen får studenten diskutera bl.a. teorier om tid, medvetande, och kausalitet, utifrån samtida och historiska debatter inom området.
Inom ämnesdidaktiken tränas att utforma en planering för mindre ämnesområde för filosofiundervisningen i gymnasieskolan med utgångspunkt i styrdokumenten. I planering ingår att kunna motivera val av innehåll, arbetsformer och läromedel.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består i huvudsak av föreläsningar, och obligatoriska seminarier. Den studerande ska bedriva självständiga litteraturstudier.
Examination
Kursen examineras genom deltagande vid de obligatoriska seminarierna och skriftlig hemtentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Vetenskapsteori och metafysik, hemtentamen | 6.5 hp | U, G, VG |
SRE2 | Skriftlig redovisning: Inlämn uppg som seminariebehandlas | 1 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
705g11-litteratur-vt20 | 705g11-litteratur-vt20.pdf |