Kemi (1-15 hp), 15 hp
Chemistry (1-15 cr), 15 credits
92KE11
Huvudområde
KemiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Helena Herbertsson, Henrik Pedersen, Maria Lundqvist, Magdalena SvenssonKursansvarig
Helena Herbertsson, Henrik Pedersen, Maria Lundqvist, Magdalena SvenssonStudierektor eller motsvarande
Magdalena SvenssonHuvudområde
KemiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå, områdesbehörighet 6c samt Biologi 1, Kemi 2, Matematik 4/Biologi A, Kemi B, Matematik D, eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande:
-kunna redogöra för grundläggande begrepp inom allmän kemi
-kunna tillämpa kemiska begrepp och definitioner
- kunna förklara kemiska reaktioner och kemisk bindning med hjälp av kunskaper om periodiska systemets uppbyggnad och grundämnenas egenskaper
- diskutera begreppsuppfattningar inom naturvetenskapligt lärande inriktat mot kemi
-kunna jämföra hur allmän kemi presenteras i olika typer av läromedel
- kunna använda grundläggande laborationstekniker
- med hjälp av handledning kunna presentera, analysera och diskutera empiriska data i allmän kemi i form av laborationsrapport
- kunna använda allmänkemisk terminologi på engelska
Kursinnehåll
Kursen behandlar materian, dess uppbyggnad och fysikaliska och kemiska omvandlingar och egenskaper samt hur detta behandlas i skolan. Studenten ska kunna redogöra för atomens uppbyggnad och egenskaper och utföra beräkningar inom stökiometri, reaktionskinetik, jämviktslära och termodynamik.
Med detta avses grundläggande kemisk nomenklatur och stökiometri, allmänna gaslagen, termokemi, kemisk jämvikt, atomers och molekylers uppbyggnad och elektronkonfiguration, viktiga trender inom periodiska systemet, intermolekylära krafter i gaser, vätskor och fasta ämnen, uppbyggnaden av fasta ämnen, såsom amorfa och kristallina ämnen, jonföreningar, kovalenta nätverk m.m. kolligativa egenskaper, kolloider, kemisk reaktionskinetik: 0:e, 1:a och 2:a ordningens reaktioner, begreppet aktiveringsenergi och Arrhenius ekvation, termodynamikens tre huvudsatser och begreppen entalpi, entropi och Gibbs fria energi samt elektrokemi.
Kursen innehåller laborationer som illustration till delmomenten. Studenten bearbetar och analyserar resultat från laborationer. Skolans undervisning kring materia, dess uppbyggnad och fysikaliska och kemiska omvandlingar exemplifieras genom laborativa moment där de studerande i grupp kommunicerar och diskuterar ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska frågeställningar. Vidare diskuterar studenten aspekter på begreppsuppfattningar inom naturvetenskapligt lärande inklusive resonemangssvårigheter, vardagsbegrepp och komplexa begrepp.
Studenten jämför läromedel för olika verksamhetsområden (gymnasieskola, universitet) med fokus på allmän kemi. Studenten bekantar sig med olika presentationsformer för att kunna kommunicera naturvetenskap med fokus på olika elevers behov.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och laborationer, samt självständiga studier.
OBLIGATORISKA MOMENT
Laborationer
Examination
Kursen examineras genom enskild skriftlig salstentamen samt skriftlig och muntlig redovisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGKurslitteratur
Zumdahl & Zumdahl, Chemistry, 8th ed.
Björn Andersson
Elevers tänkande om naturvetenskap
Aktuella forskningsartiklar inom kemididaktik
Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL3 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
OBL2 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
OBL1 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
STN2 | Skriftlig tentamen: Salstentamen del 2 | 4.5 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig tentamen: Salstentamen del 1 | 4.5 hp | U, G, VG |
LAB3 | Laboration: redovisning av laborationsrapporter | 2 hp | U, G |
LAB2 | Laboration: redovisning av laborationsrapporter, del 2 | 1.5 hp | U, G |
LAB1 | Laboration: redovisning av laborationsrapporter, del 1 | 1.5 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag | 1 hp | U, G |
Kompletterande litteratur
Övrigt
Zumdahl & Zumdahl, Chemistry, 8th ed.
Björn Andersson
Elevers tänkande om naturvetenskap,
Aktuella forskningsartiklar inom kemididaktik
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.