Kemi: verksamhetsförlagd utbildning (46-52,5 hp), 7.5 hp
Chemistry: Teaching Practice (46-52,5 cr), 7.5 credits
92KEV3
Huvudområde
KemiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Magdalena SvenssonKursansvarig
Magdalena SvenssonStudierektor eller motsvarande
Magdalena SvenssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång biologi, 300 hp (Ingång biologi) | 4 (VT 2018) | 201812-201817 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång engelska, 300 hp (Ingång engelska) | 4 (VT 2018) | 201812-201817 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång matematik, 300 hp (Ingång matematik) | 4 (VT 2018) | 201812-201817 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 4 (VT 2018) | 201812-201817 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
KemiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och biologi A, kemi B, matematik D, samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och
lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne samt 1-30 hp Kemi, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera undervisning inom ett område i skolans kemi utifrån aktuella styrdokument och jämlikhet och jämställdhet
- genomföra undervisning inom ett område i skolans kemi
- utvärdera planering och undervisning inom ett område i skolans kemi utifrån styrdokument
- göra en riskanalys inför ett laborativt moment
- använda och utvärdera undervisningsmaterial och laborativa arbetsformer, inklusive digitala verktyg inom det aktuella undervisningsområdet
- diskutera hur ämnesinnehållet kan hanteras i relation till elevernas olika förutsättningar
- visa ett ansvarsfullt beteende i skolmiljön
- samarbeta och interagera med elever och handledare
- visa självinsikt och lyhördhet för konstruktiv kritik
Kursinnehåll
Den studerande genomför med stöd handledare verksamhetsförlagd utbildning med praktisk tillämpning av olika lärarförmågor: övning i att planera, organisera och genomföra undervisning i kemi i inom årskurs 7-9 och därvid anpassa undervisningen till elevernas ålder och förutsättningar. Under kursen övar den studerande upp självinsikt, empatisk förmåga och lyhördhet för konstruktiv kritik i den pedagogiska verksamheten genom reflektion tillsammans med handledaren. Tillika reflekterar den studerande över den egna lärarrollen med avseende på teoretiska perspektiv på undervisning och lärande i kemi samt arbetsformer och laborativa/tekniska hjälpmedel.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 2.5 hp, U-G
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 5 hp,U-VG
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.