Naturkunskap (1-15 hp), 15 hp
Natural Science (1-15 cr), 15 credits
92NK11
Huvudområde
Naturvetenskap i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anders JidesjöKursansvarig
Anders JidesjöStudierektor eller motsvarande
Annika BjörnKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång biologi, 300 hp (Ingång biologi) | 3 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång engelska, 300 hp (Ingång engelska) | 3 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång matematik, 300 hp (Ingång matematik) | 3 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 3 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Naturvetenskap i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå, områdesbehörighet 6c samt Matematik 3b/3c och Naturkunskap 2/Matematik C och Naturkunskap B, eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för naturvetenskapens grundläggande betydelse för förståelsen av vår omvärld
- redogöra för grundläggande naturvetenskaplig didaktik i områdena NOS och PUST
- redogöra för astronomiska objekt, fenomen och metoder
- beskriva atomers och molekylers uppbyggnad samt egenskaper/struktur
- redogöra för olika livsformers grundläggande uppbyggnad
- redogöra för livsformernas gemensamma ursprung i ett evolutionärt perspektiv
- redogöra för grundläggande begrepp inom geologi
- redogöra för grundläggande begrepp inom klimatologi
- återge de grundläggande dragen i fotosyntesen
Kursinnehåll
Kursen fokuserar universum, jordens uppkomst och naturvetenskapens berättelse. Kursen behandlar jordens uppkomst, uppbyggnad och utveckling utifrån naturvetenskapliga teorier som fysikalisk, kemisk och biologisk evolution. Jordklotets historia, struktur, sammansättning, egenskaper och resurser behandlas. Centralt innehåll berör klimatologi, endogena processer, kvartärgeologiska bildningar, jordens tidsåldrar, plattektonik, materiens byggstenar, uppbyggnad, egenskaper och aggregationstillstånd. Inom astronomin behandlar kursen atomens byggnad och jordens plats i universum.
Kursen behandlar livsformernas uppbyggnad utifrån cellen som grundläggande enhet. Studenten studerar livets molekyler, deras struktur och ingående delar samt behandlar skillnader mellan växter, djur, svampar, bakterier och virus. Studenten studerar livsformernas utveckling tillsammans med grundläggande evolutionära begrepp, som variation, selektion, anpassning och utveckling. Därtill behandlar studenten livsformerna vidare i deras naturmiljöer. Kursen behandlar markens sammansättning, vattnets rörelser och betydelse samt organismers växelverkan med varandra och med naturmiljön. Studenten kommer atkivt att diskutera det naturvetenskapliga arbetssättet utifrån det naturvetenskapligt didaktiska området ”Nature of Science (NOS)” och utbildningens syften med hjälp av ”Public understanding of Science and Technology (PUST)”.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och självständiga studier.
Examination
Individuell eller parvis muntlig och skriftlig redovisning. För slutbetyget VG på kurs, krävs godkänt för samltiga moduler varav VG på minst två moduler.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2019-09-10; Dnr LiU-2019-02897
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE2 | Skriftlig och muntlig redovisning: materiens och livets organisation | 6 hp | U, G, VG |
SRE3 | Skriftlig och muntlig redovisning: naturvetenskaplig didaktik | 3 hp | U, G, VG |
SRE4 | Skriftlig och muntlig redovisning: geologi och klimatologi | 6 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litt.lista 92nk11 | Litt.lista 92nk11.pdf |