Spanska: verksamhetsförlagd utbildning (28-30 hp), 2.5 hp
Spanish, Teaching Practise, 2.5 credits
92S1V1
Huvudområde
SpanskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Jean AndréKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 3 (HT 2013) | Svenska | |||
L1GIM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik | 3 (HT 2013) | Svenska | |||
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 3 (HT 2013) | Svenska | |||
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 3 (HT 2013) | Svenska |
Huvudområde
SpanskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Spanska, steg 3, samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera, genomföra och utvärdera enskilda
undervisningsmoment på gymnasiet i enlighet med gällande
styrdokument tillsammans med handledaren
- på grundläggande nivå anpassa undervisningen till elevernas
ålder och förutsättningar
- diskutera med handledaren hur ämnesinnehållet kan hanteras i relation till exempelvis genus, klass och etnicitet
- reflektera över egna undervisningsinsatser samt utifrån
självreflektion och konstruktiv kritik från andra dra relevanta
slutsatser för den framtida yrkesrollen
- visa kommunikativ förmåga i olika typer av situationer
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i
spanska inom gymnasieskolan där olika tillämpade lärarförmågor
övas. Den studerande tränar på att planera, organisera och
genomföra enskilda undervisningsmoment i spanska på
gymnasiekolan. Den studerande över även på att anpassa
undervisningen till elevernas ålder och förutsättningar, samt
reflekterar tillsammans med handledaren över den egna
lärarrollen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och
didaktiska lärarförmågor.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
PROVKODER
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 1 hp (U-G)
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 1,5 hp (U-G)
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.