Svenska som andraspråk (31-45 hp), 15 hp
Swedish as a second language (31-45 cr), 15 credits
92SA31
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Helena GrönåsKursansvarig
Helena GrönåsStudierektor eller motsvarande
Lisbeth HurtigKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång engelska, 270 hp (Ingång engelska) | 4 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång svenska, 270 hp (Ingång svenska) | 4 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång engelska, 300 hp (Ingång engelska) | 4 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 4 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Kursen förutsätter Svenska som andraspråk (1-30 hp) varav momenten Grammatik: salstentamina i Svenska som andraspråk (1-15 hp) och Språkinlärning, 10 hp i Svenska som andraspråk (16-30 hp) med godkänt resultat samt godkända kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: verksamhetsförlagd utbildning 1,5 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna diskutera undervisningsämnets innehåll och struktur
- kunna redogöra för teoretiska utgångspunkter för organisation, planering och genomförande av andraspråksundervisning för inlärare i olika åldrar
- kunna redogöra för olika språkutvecklande arbetssätt
- kunna planera undervisningsmoment inom ämnet
- kunna tillämpa några metoder för bedömning andraspråkselevers språkförmåga
- kunna på en grundläggande nivå redogöra för aktuell forskning inom områdena andraspråksinlärning och andraspråksundervisning.
- kunna analysera läromedel med tyngdpunkt på läromedel avsedda för åldersrelevant undervisning
Kursinnehåll
Kursen innehåller studier kring den flerspråkiga undervisningssituationen. Styrdokument för ämnet Svenska som andraspråk på gymnasiet studeras. Inom kursen studeras och diskuteras språkutvecklande arbetssätt för olika åldrar liksom bedömning av språkkunskaper och språkförmåga. Teorier kring andraspråksinlärning och andraspråkundervisning studeras och diskuteras.
Undervisnings- och arbetsformer
Självständiga studier av kurslitteraturen och arbete med övnings- och kursuppgifter, grupparbeten, föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning, skriftlig hemtentamen och fältstudier.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig hemtentamen | 10 hp | U, G, VG |
SKR9 | Bedömning | 1 hp | U, G, VG |
SKR8 | Texttyper | 1 hp | U, G, VG |
SKR7 | Textdekonstruktion | 1 hp | U, G, VG |
SKR6 | Språkutvecklande andraspråksundervisning | 1 hp | U, G, VG |
SKR5 | Kursplaner och andraspråksundervisning | 1 hp | U, G, VG |
OBL1 | Fältstudier | 0 hp | D |
SME1 | Kursplaner och andraspråksundervisning | 1 hp | U, G |
SME2 | Språkutvecklande andraspråksundervisning | 1 hp | U, G |
SME3 | Textdekonstruktion | 1 hp | U, G |
SME4 | Texttyper | 1 hp | U, G |
SME5 | Bedömning | 1 hp | U, G |
Böcker
Litteraturlista finns under Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litteraturlista | Litteraturlista.docx | |
Kurshandledning vt-20 | Kurshandledning vt-20.docx |