Svenska som andraspråk: verksamhetsförlagd utbildning (46-52,5 hp), 7.5 hp

Swedish as a Second Language: Teaching Practice (46-52,5 cr), 7.5 credits

92SAV9

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Helena Grönås

Kursansvarig

Helena Grönås

Studierektor eller motsvarande

Lisbeth Hurtig
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång engelska, 270 hp (Ingång engelska) 4 (VT 2019) 201913-201918 Svenska Linköping, Valla V
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång svenska, 270 hp (Ingång svenska) 4 (VT 2019) 201913-201918 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9

Förkunskapskrav

Kursen förutsätter Svenska som andraspråk (1-45 hp) varav momenten Grammatik: salstentamina i Svenska som andraspråk (1-15 hp) och Språkinlärning, 10 hp i Svenska som andraspråk (16-30 hp) med godkänt resultat samt godkända kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: verksamhetsförlagd utbildning 1,5 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, eller motsvarande.

Förkunskapskraven ska vara uppfyllda vid terminsstart den aktuella terminen.

För att få påbörja den verksamhetsförlagda utbildningen krävs också att studenten har bekräftat till VFU-koordinator att studenten har för avsikt att genomföra VFUn den aktuella terminen. Bekräftelsen ska ske terminen innan genomförandet av VFUn för att anskaffning av handledare ska kunna ske.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande
- välja innehåll för svenska som andraspråk utifrån styrdokument, didaktiska teorier och elevernas förutsättningar och med beaktande av jämlikhet och jämställdhet
- planera ett avgränsat område i svenska som andraspråk utifrån styrdokument, didaktiska teorier och elevernas förutsättningar och behov med beaktande av jämlikhet och jämställdhet
- genomföra undervisning av ett avgränsat område i svenska som andraspråk utifrån styrdokument, didaktiska teorier och elevernas förutsättningar och behov med beaktande av jämlikhet och jämställdhet
- utvärdera den egna undervisningen i relationer till planeringen och uppsatta mål
- diskutera undervisning utifrån andraspråkselevers speciella förutsättningar och behov
- beskriva och diskutera bedömning av andraspråks-utveckling
- dokumentera och bedöma elevernas kunskaper i svenska som andra språk
- samarbeta och interagera med elever och handledare
- använda IKT i undervisningen i svenska som andraspråk

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i svenska som andraspråk där olika tillämpade lärarförmågor praktiseras. Den studerande utvecklar sitt ledarskap och sin didaktiska förmåga genom att planera, genomföra och utvärdera undervisning i svenska som andraspråk och tränar på att anpassa undervisningen till elevernas förutsättningar och behov. Den studerande tränar på att analysera elevernas andraspråksutveckling genom att använda sig av olika analysmodeller. Utöver detta tränar studenten dokumentation och bedömning av elevernas kunskaper i svenska som andraspråk.

Under VFUn auskulterar och undervisar studenten även i sitt andra ämne/-n.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av verksamhetsförlagd utbildning och ett seminarium.

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor.

Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Provkoder:
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 5 hp Skala U-VG
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 2.5 hp Skala U-G
OBL1 Obligatorisk introduktion av VFU, 0.0 hp, U-D
OBL2 Obligatoriskt uppföljningsseminarium VFU, 0.0 hp, U-D

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grand av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana tillfällen.

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

            

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
OBL2 Obligatoriskt uppföljningsseminarium VFU 0 hp D
OBL1 Obligatorisk introduktion av VFU 0 hp D
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 2.5 hp U, G
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 5 hp U, G, VG

Kompletterande litteratur

Böcker

Litteraturlista finns under Övriga dokument.